Tony Hagerlund 19.4.2018:

Se ihana aika, kun pääsee kyselemään kuntien verkkoviestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä

Tony Hagerlund

Keväisen työelämäni huippuhetkiä on päästä tekemään kuntien verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselyä. Kaupan kassajonossa tämä ei ole vetovoimaisin keskusteluaihe, mutta Kuntaliiton kahvipöytäkeskusteluissa tuon kyselyn tulokset ovat kuulkaas kuumaa valuuttaa. Vuoden 2018 kysely on siis parhaillaan auki.

Aikoinaan teimme vastaavaa kyselyä jokusen vuoden välein, ja vieläpä epäsäännöllisesti. Oli siitäkin iloa, mutta verkon ja sosiaalisen median puolella muutoksia tulee siihen malliin, että vuodenkin väli tuntuu jo pitkältä. Vuodesta 2013 kyselyitä on tehty vuosittain.

Kiinnostavinta onkin päästä kiinni muutokseen. Se on monasti kiinnostavampaa kuin tieto siitä missä ollaan. Mihin suuntaan ollaan menossa? Mikä on muuttunut vuoden aikana?

Itse odotan jo vastauksia seuraaviin kysymyksiin.

Taulukko kunnanjohtajien aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa

Onko kunnanjohtajista jo puolet sosiaalisessa mediassa työroolissaan? Noin 10 % kasvu vuodessa. Miltäköhän näyttää tämä vuosi?

Taulukko kuntien verkkopalveluiden uudistuksista

Minkä verran verkkopalveluiden uudistusprojekteja on työn alla? Vuosi vuodelta kehittämissykli on ollut yhä ripeämpi, mutta pari vuotta sitten tilanne rauhoittui hieman. Taustalla saattoi olla se, että responsiivisuus oli jo saatu huomioitua, tai sitten sote-uudistus toi hetkellistä varovaisuutta.

Taulukko kuntien käyttämistä sosiaalisen median kanavista

Ohittaako Instagram Youtuben ja nousee toiseksi käytetyimmäksi sosiaalisen median kanavaksi? Kunnissa on kaikkea hienoa ja näyttävää, kuten upeita maisemia, kirkkoja, siltoja, päiväkoteja, puistoja, metsiä, järviä, merenrantaa, tapahtumia ja tilaisuuksia. Oivaltanette pointtini. Visuaalisuus sopii mainiosti kuntasektorille.

Aika hienoa on, että jokusen viikon kuluttua pääsee tekemään kuvia tämänhetkisestä tilanteesta.

Kirjoittaja

Tony Hagerlund työskentelee Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkönä. Hänen työtehtäviinsä kuuluu Kuntaliiton viestinnän lisäksi kuntakentän viestinnän tukeminen ja kehittäminen.

Vapaa-ajallaan Hagerlund viettää aikaa perheen parissa, on aktiivinen useissa järjestöissä ja aikoo valokuvata koko Espoon ja pikku hiljaa myös muun Suomen – sekä tietysti julkaista kuvat verkossa. Esimerkiksi kaikki pääkaupunkiseudun 74 julkista uimarantaa on tullut kuvattua.

Tony Hagerlund Twitterissä: @TonyHagerlund