Elisa Kettunen kuntamatkalla 5.10.2018

Seuramatkalle digitaaliseen kuntaan - tule sellaisena kuin kuntasi on!

Leikitään, että tulevaisuuden digitaalinen kunta on houkutteleva seuramatkakohde, jota kohti jokainen kunta lähtee omalla bussillaan. Lähtöhetkellä matkalaisten digitalisaatiokeskustelu käy kuumana niin kunnanhallituksen penkeissä, kuin viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden kesken. Kuntalaiset odottavat, että tuomisina matkalta on parempia ja älykkäämpiä palveluita heille ja enemmän vastinetta verorahoille.

Matkaan päästään - osa kunnista vanhoilla pikkubusseilla, osa tuunatuilla luksusbusseillaan.

Kaikki matkalaiset ovat jo matkan alussa hienosti sisäistäneet sen, että digitalisaatiossa ei ole kyse lomakkeiden tai yksittäisten prosessien sähköistämisestä, vaan toiminnan syvällisemmästä muutoksesta, uutta teknologiaa hyödyntäen. Mukaan lähtevät kaikki Suomen 311 kuntaa, joista pienin Manner-Suomen kunta on Luhanka 734 asukkaallaan ja suurin Helsinki yli 640 000 asukkaallaan. Mediaanikunta on Suomessa 6146 asukasta, eli puolet matkalaisista ovat tätä suurempia ja puolet pienempiä. Keskiarvokunta on Forssan tai Kempeleen kokoinen noin 17 700 asukkaan väestöllä. Kuinka tällaisen kirjavan joukon digitalisaatiota kannattaisi lähteä edistämään ja varmistaa että kaikki pääsevät perille? Kuinka hyödyntää jokaisen kuntabussin rajalliset resurssit tehokkaasti kuntalaisten parhaaksi?

Matkasuunnitelma on laadittava itse

Vaikka päämäärä - digitaalinen kunta - on kaikille yhteinen, matkan pituus riippuu siitä, mistä lähtökohdista kukin kuntabussi matkaan lähtee. Osalla kunnista on lähtenyt liikkeelle jo aikaisin ja saanut etumatkaa, toisilla taas on parempi bussi ja mahdollisuus tehdä ohituksia pitkin matkaa. Reitilläkin on väliä - mennäänkö moottoritietä vai hiljalleen maisemareittiä.

Jos digikunnan matkasuunnitelma, eli digitalisointistrategia annetaan ulkopuolelta valmiina, se auttaa ehkä alkuun mutta ei vie perille. Jokaisen kuntabussin tulee itse laatia matkasuunnitelma, eli strategia ja toimenpidesuunnitelma, jonka laatimisesta vastaa matkanjohtaja yhteistyössä kuljettajan kanssa. Matkalaisten täytyy sitoutua yhteiseen strategiaan ja kaikkien toimintakulttuurillaan elää sitä todeksi. Kunnan täytyy itse tunnistaa lähtökohtansa: mitä tavoitellaan, mitä heikkouksia ja vahvuuksia kunnalla on, mitä kyvykkyyksiä, osaamista ja resursseja on, tai puuttuu - näitä ei voi kukaan ulkopuolinen valmiina antaa. Pistemäinen kehittäminen ja yhtä lailla rahoitus vailla ymmärrystä kokonaisuudesta tuo pistemäisiä hyötyjä ja merkittäviä hyödyt jäävät saavuttamatta. Näiden tietojen varassa kunnan digimatka voi alkaa.

Työkaluja digikypsyyden itsearviointiin omana työnä tai muiden tukemana kyllä löytyy. Itsearvioinnin jälkeen voidaan miettiä konkreettisia askelia ja välietappeja tavoitteen saavuttamiseksi. Fiksu matkanjohtaja kilauttaa kaverille naapurikuntaan tai tutulle kollegalle - miten teillä on tämä asia hoidettu? Saammeko ottaa teidän kokemuksista oppia? Olisiko teille iloa meidän kokemuksista? Yhteistyötä tehden kuntaseurue voi välttää monta turhaa mutkaa. Panostus yhteiseen tekemiseen ja jakamiseen palaa kyllä hyötynä takaisin ja yhteisten pelisääntöjen miettimiseen kannattaa nähdä vaivaa. Tärkeää on myös antaa matkalaisille mahdollisuus kouluttautua, oppia uutta ja sopeutua muutokseen!

Liftaamalla muiden kyytiin

Entä jos kunnassa ei ole tehty mitään digitalisoinnin eteen, ei osata, eikä ole resursseja tehdäkään? Jääkö tällainen kunta kehityksen ulkopuolelle ja seuramatka tekemättä? Tällaisen kunnan kannattaa siirtyä verkostojen äärelle ja nostaa peukalo ylös - liftata muiden kyytiin. Kunnilla on paljon opittavaa yhteistyöstä ja jakamisesta - kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Seuramatkailu vaatii kärsivällisyyttä ja halua matkustaa yhdessä - kunnan digitalisointi ei ole yksilölaji.

Kuntaliitossa on meneillään Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti, jossa kehitetään yhteistyömalleja kuntien digitalisaatioon käytännön tekemisen kautta. Hyvä alku voi olla ilmoittautua mukaan tähän työhön. Projektissa on luotu Kunta.fi -yhteisö, jossa tehdään yhteistyötä viestinnän ja verkkosivustojen kanssa, jaetaan tietoa, oppeja sekä konkreettisesti myös avointa lähdekoodia avoimesti kaikkien käyttöön. Kaikki yhteistyö ei tarvitse olla koodia ja ict:tä, esimerkiksi Naantalin ja Raision kunnat jakoivat verkkosivujen vaatimusmäärittelyn myös muiden kuntien käyttöön, Kuntaliiton tuella. Syyskuussa 2018 alkoi skenaariotyö digitalisoituville kunnille, jossa palvelumuotoilun keinoin tuetaan kuntia muodostamaan kuvaa siitä, millainen on tulevaisuuden digitaalinen kunta, sekä pohtimaan oman kunnan askelia tätä kohti. Jaettu idea ei jaettaessa puolitu, vaan kaksin- tai moninkertaistuu! Tervetuloa seuramatkalle digitaaliseen kuntaan!

kettunen

Elisa Kettunen on tietoyhteiskunta-asioiden projektipäällikkö Kuntaliitosta.

Elisa Kettunen Twitterissä: @elisakettunen

Kuntamatkalla

Kirjoitussarjassa tuodaan esille sitä kaikkea muutoksen ja tulevaisuuden tietoa, mitä viime aikoina on löydetty Kuntaliiton laajoissa verkostoissa ja asiantuntijoiden työssä.

Kirjoitukset ovat osa Matkaopas kuntien muutokseen -verkkosivuja sekä julkaisua. Matkaopas on Kuntaliiton uudenlainen kokoelma tietoa, tukea ja työkaluja kuntien tulevaisuustyöhön.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.