Jyrki Peltomaa 6.9.2018

Seutukaupungit – yhdessä kokoaan isommat

Jyrki Peltomaa

Kaupunkipoliittinen keskustelu on voimistunut ja seutukaupungit ovat siinä aktiivisesti mukana. Valtiovarainministeriö hyväksyi kesäkuussa seutukaupunkiohjelman, joka luo puitteita kaupunkiemme kehitystyöhön. Nyt on fokus laitettava ohjelman jalkauttamiseen omaehtoisella kehittämistyöllä. On valittava kärjet, joihin lähdemme valmistelemaan konkreettisia hankkeita ja toimenpiteitä. Tässä työssä tarvitaan meidän kaikkien seutukaupunkien ja yhteistyökumppaniemme aktiivista panosta!

On ennakoitavissa, että seuraavan hallituksen ohjelmassa tulee kaupunkipolitiikka ja kaupunkivetoisten reformien kehittämistyö olemaan vielä nykyistä keskeisemmässä roolissa. Me seutukaupungit haluamme olla tässä mukana vahvalla, lähes miljoonan asukkaan painoarvolla.

Valtion budjettiriihestä kantautui mieluinen uutinen, joka osaltaan kertoo seutukaupunkien vahvistuneesta asemasta suomalaisessa kaupunkikehitystyössä. Maan hallitus panostaa 3 milj. euroa alueellisiin seutukaupunkien osaavan työvoiman saatavuutta tukeviin hankkeisiin. Hankkeiden ideoiminen on aloitettava välittömästi alueellisesti kaupunkiseuduilla yhteistyössä yrityselämän ja koulutuksenjärjestäjien kanssa.  Yli 60 000 yrityksemme työvoiman turvaaminen on ykkösasia seutujemme elinvoiman kehittämistyössä!

Huittinen – kehittyvä, oman seutunsa elinvoimainen keskus

Sekä seutukaupunkien omassa elinvoima-analyysissä että Suomen Kuvalehdessä julkaistussa kaikkien Manner-Suomen kuntien elinvoimavertailussa Huittinen asemoituu parhaaseen viidennekseen. Se ei ole sattumaa – yritystemme määrä, yli tuhat yritystä 10 200 asukkaan kaupungissa, on poikkeuksellisen suuri. Yrityselämämme perinteiset kivijalat ovat ruoantuotanto ja kauppa. Huittisten ruoantuotantoketju on kokonaisuus, jonka perusta on monipuolisessa maataloudessa, ja ketjun loppupäässä taas ovat isot elintarviketehtaamme. Huittislaiset Saarioisten, Lihajaloste Korpelan ja Kivikylän Kotipalvaamon tuotteet ovat taatusti tuttuja kaikkien suomalaisten ruokapöydissä.

Huittinen on myös kaupan keskus. Huittislainen yrittäjyys yhdistettynä hyvään liikenteelliseen sijaintiin on luonut hyvän perustan kauppamme kehittymiselle. Kaupungin keskustan lukuisat erikoisliikkeet ja isot marketit pitävät keskustan elinvoimaisena ja luovat positiivista kaupunkikuvaa.

Huittinen

Enää ei huittislainen syö enempää kuin tienaa, mutta luova hulluus ilmenee tänäkin päivänä Huittisissa ennakkoluulottomuutena uusia asioita ja ihmisiä kohtaan. Tänä päivänä ”Huittisten Hullu Mies” on arvonimi, joka myönnetään erityisen arvokkaasta Huittisten eteen tehdystä työstä. Tähän teemaan liittyen kauppayrittäjämme järjestävät kaksi kertaa vuodessa ”Hullu yö” -tapahtuman, joka kerää runsaasti väkeä kauempaakin kaupunkiimme shoppailemaan ja nauttimaan hienosta tunnelmasta. Seutu-ohjelma järjestää matkan pe 28.9. tutustumaan Hulluun yöhön, joten tervetuloa kaikki kivijalkakaupan kehittämisestä ja shoppailusta kiinnostuneet mukaan menoon!

Sujuvan elämän seutukaupungit ja elinvoimaiset seudut luovat perustan, jolle on hyvä rakentaa koko Suomen hyvinvointia – rakentavasti, vastakkainasetteluja välttäen.

Jyrki Peltomaa
Huittisten kaupunginjohtaja, seutukaupunkiverkoston puheenjohtaja

Peltomaan kuva: Tapio Iso-Tryykäri

seutukaupunkien logo

Seutukaupungit ovat osa monimuotoista kaupunkipolitiikkaa. Blogisarjassa seutukaupungit kertovat ajankohtaisista aiheistaan ja tuovat näkyväksi alueidensa onnistumistarinoita sekä kehittämiskohtia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.