Jarkko Lahtinen 13.4.2018:

Totta vai tarua: Hallitus lisää resursseja varhaiskasvatukseen

Jarkko Lahtinen

Kunnilta on viety viime vuosina valtionosuusleikkauksilla rahoitusta miljardeja, ja tilalle hallitus tarjosi 11.4. päättyneessä kehysriihessään jälleen pieniä täkyjä.

Varhaiskasvatuksen osalta uutta jaettavaa tulee kokonaisuutena 15 miljoonaa euroa. Sitä ei voi pitää kovinkaan merkittävänä palveluun, johon vuosittain uppoaa yli kolme miljardia euroa, josta muuten kunnat rahoittavat yli 70 prosenttia.

Hienoa on, että lapsistrategian valmistelu käynnistyy, sitähän jo selvityshenkilöt ansiokkaasti esittivätkin. Toivottavasti strategian valmistelussa kuullaan ja kuunnellaan riittävästi myös sitä tahoa, joka lasten palveluiden järjestämisestä ensisijaisesti vastaa, eli kuntia.

Sen sijaan roposet varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen pienentämiseen ja lisähenkilöstön palkkaamiseen haasteellisille alueille eivät välttämättä lisää perheiden ja lasten yhdenvertaista kohtelua eri puolilla Suomea. Monissa kunnissa ryhmäkoot eivät ole muuttuneet, vaikka hallitus asetusta säästötoimena aikanaan muuttikin. Kunnat ovat siis jo omien resurssiensa puitteissa parantaneet lasten tilannetta valtion toimista huolimatta.

Maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilua hallitus päätti laajentaa ja sijoittaa siihen kaikkiaan viisi miljoonaa euroa. Kokeilussa kunta vastaa rahoituksesta lähes kokonaan itse. Mahdollista avustusta saa asiakasmaksutuottomenetyksiin, mutta ei esimerkiksi siihen, että lapsimäärä saattaa varhaiskasvatuksessa lisääntyä.

Näyttää siltä, että valtio usuttaa kunnat toteuttamaan maksutonta varhaiskasvatusta pienellä tukiaisella ja kunnat lopulta rahoittavat koko maksuttomuuden omin voimin. Säästyyhän tässä valtion rahat, mutta kunnat uhkaavat joutua tiukille.

Kaikissa kunnissa mahdollisuuksia maksuttomuuden lisäämiseen tai ryhmäkokojen muuttamiseen ei välttämättä ole, vaikka tahtoa olisikin. Nyt olisi aika miettiä perusrahoituksen nostamista sille tasolle, että kaikkialla olisi mahdollista toteuttaa lasten asemaa parantavia toimenpiteitä.

Myös valtion on osallistuttava näihin talkoisiin muullakin tavalla kuin pieniä avustuseriä jakamalla.

Jarkko Lahtinen

Jarkko Lahtinen on varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö Kuntaliitossa.

Jarkko Lahtinen Twitterissä @JLtwiitti