Seinäjoen kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö 18.9.2018

Uudistu tai kuole

AnuSeinäjoki on viime viikot paistatellut median valokeilassa ja pyörinyt ihmisten huulilla. Avaruuden pääkaupungin lanseerausaamuna ensimmäinen puhelinsoitto oli Uudesta-Seelannista, jossa toivottiin haastattelua aamushowhun ja toinen soitto heti perään vanhalta rouvalta, joka voimasanojen saattelemana huusi puhelimeen, että minä olen syntynyt Maassa enkä Kuussa.

Osasimme odottaa vahvojakin reaktioita. Julistautuminen avaruuden pääkaupungiksi oli jotain, jota ei Suomessa ollut ennen nähty. Uskoimme, että oivallus avaruuden kaksoismerkityksestä sekä huumori kantavat, mutta kun tiedote lähti bitteinä avaruuteen, toivoimme vain parasta.

Miksi Komiasta luovuttiin?

Kuntamarkkinointi Suomessa on varsin tuoretta. Seinäjoen seudulla markkinoinnin arvo kuitenkin ymmärrettiin ja Komia-markkinointi alkoi vuonna 2009. Komia olikin ensimmäisten joukossa tekemässä vahvasti tavoitteellista ja pitkäjänteistä markkinointityötä. Mukana oli Seinäjoen ja seudun kuntien lisäksi muita alueen vahvoja toimijoita, kuten Seinäjoen ammattikorkeakoulu, keskussairaala sekä kärkiyrityksiä. Komia sopi hyvin aikaansa ja herätti huomiota haluamissamme kohderyhmissä. Mutta ei työ aina helppoakaan ollut. Kuulimme usein, että Seinäjoki on liikaa esillä muiden kuntien kustannuksella. Kun Seinäjoella tehtiin isoa organisaatiouudistusta, tuli pian selväksi, että Seinäjoki ottaa alueen veturina markkinoinnin omiin käsiinsä.

Yhtenä muutoksen liikkeelle sysääjänä oli Seinäjoen muuttunut rooli Suomen kuntakentässä. Kilpailemme asukkaista, yrityksistä tai matkailijoista eri sarjassa kuin 10 vuotta sitten. Tavoitteenamme on nousta Suomen kasvukaupunkien top 3:een. Kilpakenttämme on laajentunut naapureista maailmanlaajuiseksi, lokaalista globaaliksi.

Myös informaatiotulva on nykyään valtava ja viestien tulee olla erottuvia. Halusimme rohkean teeman, joka taipuu kaikkeen ja sellaisen saimme. Ihmiset ovat kuitenkin tunteiltaan samanlaisia joka paikassa. Huumorilla, rennolla tekemisellä ja positiivisella asenteella päästään pitkälle. Seinäjoki haluaa olla, tässäkin, suunnannäyttäjä.

Ytimenä vahva itsetunto ja tekemisen meininki

Komian ja nykyisen markkinointikonseptin ydin on hyvin sama. Puhutaan vahvasta itsetunnosta ja tekemisen meiningistä. Puhutaan rohkeudesta ja pelottomuudesta tarttua isoihinkin projekteihin. Tätä kaikkea Etelä-Pohjalaisuus on ollut ja on edelleen.

Avaruuden pääkaupunki-konseptilla haluamme päivittää ihmisten mielikuvia Seinäjoesta. Meillä on tilaa kaikelle hyvälle. Kaupungissa on sellainen pöhinä päällä, että omilla asukkaillakin on välillä tekemistä pysyä mukana. Haluamme tuoda esiin Seinäjokea tuoreella tavalla. Myös Komian perintönä jäänyt vahva yhteistyö eri sidosryhmien kesken halutaan säilyttää.

Tämä markkinointikonsepti viitoittaa tekemistämme tulevat vuodet. Emme unohda Komiaa, mutta katseiden suunta on selvästi eteenpäin. Joskus asiat pitää räjäyttää atomeiksi ja hakea puhtaalta pöydältä tuoretta näkökulmaa. Inspiroida asukkaat ja kaikki Seinäjoki-fanit ympäri maailmaa mukaan viemään yhteisiä viestejä eteenpäin. Onneksi Seinäjoen asukkaatkin ovat ottaneet avaruuden omakseen. (Lisää aiheesta blogissani ” Onko ❤ uusi ☺?” http://elamaniseinajoki.fi/onko-%e2%9d%a4-uusi%e2%98%ba/ )

Lähde sinäkin avaruusmatkalle! Lanseerauksessa meitä oli yli 65 miljoonaa. *

Kirjoittaja on Seinäjoen kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö.

LinkedInissä: https://www.linkedin.com/in/anumannikko/
Twitterissä: @anumannikko

*Lähde: (TBWA/Helsinki, kampanjatulokset: kampanjan kokonaistavoittavuus 65 348 720 ihmistä)

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.