Hanna Tainio 13.5.2019

Annetaan kuntien tehdä sote-uudistus

”Pirkanmaa ei halunnut odottaa hallituksen linjauksia sote-uudistuksesta, vaan otti ohjat omiin käsiinsä ja aloitti kuntapohjaisen sote-uudistuksen valmistelun”, uutisoitiin muutama päivä sitten. Nykyisten seitsemän sote-maakunnan lisäksi samaan ratkaisuun ovat päätymässä suurin osa maakunnista. Näyttääkin siltä, että 90% suomalaisista asuu parin vuoden päästä sote-kuntayhtymien alueella.

Sote-uudistus tarvitaan ja Sipilän hallituksen asettamat tavoitteet, kuten terveyserojen kaventaminen, toimivat palveluketjut ja kustannusten kasvun hillintä, ovat edelleen ajankohtaiset. Myös integroitu palvelujärjestelmä, jolla voidaan vaikuttaa paljon palveluita tarvitsevien asemaan, ja jo tehdyn sote-uudistustyön hyödyntäminen saavat laajaa kannatusta.

Sote-kuntayhtymien edut kiistattomia

Meillä on jo kokemusta hyvin toimivista maakunnallisista sote-kuntayhtymistä, kuten Eksotesta ja Siun sotesta . Niiden edut ovat kiistattomia. Koska kunnat ovat perustaneet ne vapaaehtoisesti, ne ovat perustuslain mukaisia. Usein lausuttu väite, että kuntayhtymät ovat perustuslain vastaisia, ei pidä paikkaansa!

Tällaisen vapaaehtoisen kuntayhtymän etuna on se, että kuntayhtymä voidaan perustaa vaikka heti, koska meillä on siihen voimassa oleva lainsäädäntö. Meillä on myös pitkä kokemus kuntayhtymistä, joten ”saadaan, mitä tilataan”.

Ei kuitenkaan pidä katsoa asiaa vain ruusunpunaisten lasien läpi. Kuntayhtymissä on ongelmia, joista suurimmat liittyvät niiden omistajaohjaukseen ja rahoitukseen. Kaikki tunnemme sanonnan sairaanhoitopiiristä, joka lähettää kunnille laskuja, jotka on pakko maksaa ja joiden syntymiseen ei voida vaikuttaa.

Moni kunta kamppailee tällä hetkellä rahoituksen riittämättömyyden ja suurten investointitarpeiden puristuksessa. Kuntaliitto on käynnistänyt kehittämishankkeita sekä kuntayhtymien omistajaohjauksen, että rahoituksen vaihtoehtoisten mallien kehittämiseksi. Myös integroituihin palveluketjuihin, ICT-ratkaisuihin, sopimuksen johtamiseen ja muodostuviin yhdyspintoihin tuomme osaamistamme.

Luottamusta rakenteiden uusimisen pohjalle

Säätytalolla kokoontuu näinä viikkoina mahdollisen tulevan hallituksen edustajia hakemassa ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistamiseen. Erityisesti siellä kannattaa pitää mielessä juuri julkaistun ARTTU2-tutkimusohjelman loppuraportin opit: suuri rakenteellinen uudistus ei onnistu yhdessä hallituskaudessa, yksi sote-malli ei sovi koko maahan ja esiin nousseet perustuslailliset ongelmat kannattaa huomioida.

Lisäksi tarvitaan luottamusta kaikkien osapuolten välillä. Luottamuksesta meillä on nyt puute. Se rapautui pahasti, kun uhkaavasta katastrofista huolimatta edellinen hallitus runnoi sote-maku-uudistusta väkisin eteenpäin.

Kuntien into ja asiantuntemus hyödynnettävissä

Mielestäni tuleva hallitus tekisi viisaasti, jos tukisi nyt hyvin käynnistynyttä kuntalähtöistä uudistusta. Parlamentaariselle valmistelulle on oma paikkansa. Sen pitäisi ilman ennakkoasenteita selvittää hallinnolliset vaihtoehdot ja niiden perustuslaillinen pohja.

Etukäteen määritelty hallintomalli ja aikataulu ovat myrkkyä onnistumiselle. Jos hyvän valmistelun jälkeen päädytään esimerkiksi itsehallintoalueeseen, niin siirtyminen toimivasta kuntayhtymästä siihen ei ole iso askel. Tämän hetkisessä tilanteessa on suurta viisautta hyödyntää kunnissa oleva innostus ja asiantuntemus ja tukea sitä.

Palveluseteleillä ja omalääkärijärjestelyillä helpotus hoitoonpääsyyn

Sosiaali- ja terveydenhuollon tämän hetkinen suurin ongelma on perusterveydenhuollon hoitojonot. Tätä voidaan helpottaa välittömästi vahvistamalla hoitoon pääsyä. Tuhat lääkäriä ja hoitajaa sisältää vinhan perän. Me kuitenkin tiedämme, ettei tuhatta lääkäriä ole heti palkattavaksi terveyskeskuksiin, mutta lääkärityöpanosta voidaan lisätä ensi vaiheessa esimerkiksi palvelusetelillä tai aikaisempien omalääkärikokeilujen opeilla. Rahaakin tähän löytyy, sillä edellisen hallituksen valinnanvapauspilotteihin budjetoidut miljoonat odottavat uutta käyttökohdetta.

Hanna Tainio

Hanna Tainio on Kuntaliiton varatoimitusjohtaja.

Hanna Tainio Twitterissä: @HannaTainio

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.