Atte Kuismin-Raerinne 13.6.2019

Esteellisyysrobotti – matkalla hypestä tekoihin

Lakiyksikön testausvaiheessa olevan palvelu, esteellisyysrobotti, esiteltiin ensi kertaa potentiaalisille käyttäjilleen Kuntien digitalisointipäivillä 13.6.2019.

Esteellisyysbotin taustalla oleva kysymysdata kasvoi kesäkuun alussa noin 10 000:een kysymykseen. Edelleen kyseessä on kehitysvaiheessa oleva ohjelma, mutta ko. määrä parantaa botin osumatarkkuutta sen verran, että botti vastaa kysymyksiin oikein - ainakin välillä!

Kuntaliitto edelläkävijänä

Tällä hetkellä Suomessa käytössä olevat oikeudellisen kentän botit muistuttavat hieman esteellisyysrobottimme ideaa, mutta lakiyksikön mielestä chatbotimme pyrkii pidemmälle. Ulkomaalaisia yrittäjiä auttavat Kamu, PatRek ja VeroBot. antavat yleisluontoisia neuvoja, eivät suoraa vastausta asiakkaan kysymykseen. Esteellisyysrobotin tavoitteena taas on nimenomaan vastata kysyjän juridiseen tai juridiikka soveltavaan kysymykseen.

Haluatko opettaa tekoälyä?

Jokainen botilta kysytty esteellisyystapaus opettaa robottia lisää ja johtaa sen ”älyn” lisääntymiseen. Nykyisen datan vaikutus nähdään kuitenkin vasta, kun botille saadaan riittävästi innokkaita testaajia kysymään kysymyksiä. – Nyt olisikin hyvä ilmoittautua testausryhmään! Suosittelemme selaimeksi Chromea tai Mozillaa testauksessa, IE:llä voi ilmetä ongelmia. Testaajat voivat olla esim. kuntien luottamushenkilöitä ja viranhaltijoita tai juristeja ja muita ammattinsa vuoksi esteellisyyskysymyksistä kiinnostuneita.

Legal Tech

Oikeudellisen kentän uusimpia muotivirtauksia on ns. "Legal Tech". Yksinkertaistetusti sanottuna sillä tarkoitetaan oikeudelliseen käyttöön kehitettyjä uuden teknologian ratkaisuja. Nämä voivat olla tekoälyyn, lohkoketjuun tai mihin tahansa muuhun pääsääntöisesti uuteen teknologiaan pohjautuvia ratkaisuja. Toiminnassa olevia alan tekoälyratkaisuja ei ole montaakaan, vaikka projekteja on käynnistetty.

Atte Kuismin-Raerinne

Kirjoittaja on oikeustieteen loppuvaiheen opiskelija. Hän aloitti 2.5.2019 ma. työnsä lakiyksikön suunnittelijana. Siviilissä hän on kolmen lapsen ja kolmen koiran isä ja rakkaan vaimonsa aviomies.

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.