Niina Epäilys 27.9.2019

Hyvinvointiaktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan edistäminen Oulussa

Kuvassa oululaisia nuoria Uno-pokaalin kanssa kesällä 2019.

Oulu valittiin tammikuussa 2019 Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi, Helsingissä järjestetyssä Urheilugaalassa. Finalisteina kärkikolmikossa olivat Oulun lisäksi Vihti ja Kouvola. Voiton siivittämänä Uno-pokaali matkasi pohjoiseen. Tuon Suomen liikkuvimman kunta -tittelin myötä olemme saaneet toki lisämotivaatiota tekemällemme työlle liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi, mutta myös näkyvyyttä niin paikallisella, kuin valtakunnallisellakin tasolla.

Kaikki lähtee strategiasta – niin sanotaan. Oulussa kaupunkistrategiaan 2026 on kirjattu, että hyvinvointi kuuluu kaikille.  Strategisena linjauksena on, että kannustamme aktiiviseen ja liikunnalliseen elämäntapaan ja löydämme mahdollisuuksia hyvinvointiaktiivisuudesta. Liikunnan merkityksen nostaminen strategiselle tasolle kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä on hyvä kivijalka, minkä päälle on ollut hyvä rakentaa.

Kuluvana vuonna Oulussa on hyväksytty strategiaa toteuttava sivistysohjelma, jonka yhtenä kantavana teemana on ’Liikkuva Oulu’ ja siihen liittyvät keskeiset toimenpidekokonaisuudet. Liikunnan ja hyvinvointiaktiivisuuden edistäminen on koko kunnan asia, ei vain liikuntapalveluiden. Tämä vaatii vahvaa poikkitoiminnallista tekemistä ja verkostoitumista sekä tekemistä yhdessä.

Olemme juuri saaneet valmiiksi terveysliikunnan vaikutusten arvioinnin suunnitelman, jossa on esitetty eri toimialojen osalta erilaisia toimenpiteitä, joilla kaikki sitoutuvat toiminnassaan edistämään hyvinvointiaktiivisuutta ja terveysliikuntaa. Keskeisenä tavoitteena on, että kaikessa toiminnassamme yhdyskuntasuunnittelusta, tilojen rakentamisesta aina palvelutuotantoon asti eli varhaiskasvatuksessa, kouluissa, työpaikoilla, ikääntyneiden palvelujen piirissä jne. pyrimme saamaan arkea aktiivisemmaksi, lisäämään liikunnallisuuta ja istumaan vähemmän. Eli koko Oulu on liikunnan asialla!

Suomen liikkuvinta kuntaa symboloivan Uno-pokaalinkin vuosi on ollut tapahtumantäyteinen. Olemme halunneet korostaa, että pokaali kuuluu kaikille oululaisille. Uno on auliisti vieraillut erilaisissa liikunta- ja urheilutapahtumissa, kilpailuissa, leireillä, edustustapahtumissa, mutta yhtä lailla kouluissa ja päiväkodeissa tai asukastuvilla. Meillä on Unolle oma keikkakalenteri, joka on täyttynyt mukavasti vuoden aikana erilaisista tilaisuuksista olla kuntalaisten keskuudessa.

Uusi liikkuvin kunta-kilpailu on avautunut ja Oululla on vielä muutama kuukausi aikaa kantaa Suomen liikkuvin kunta -titteliä ennen kuin se siirtyy seuraavalle taholle. Vuosi on ollut ikimuistoinen ja ainutkertainen ja omasta puolestani kannustakin kaikkia kuntia osallistumaan Suomen liikkuvin kunta –kilpailuun. Ainakin meille vuosi on antanut ihan uusia ja hyviä mahdollisuuksia tuoda liikuntapalveluja sekä liikunnan merkitystä esille niin kuntalaisille, poliittisille päätöksentekijöille kuin eri sidosryhmille.

Kirjoittaja on Oulun kaupungin liikuntajohtaja.

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.