Niina Epäilys 8.2.2019

Hyvinvointiaktiivisuus Oulussa - strategiasta käytäntöön

Oulun kaupunki

Oulun kaupungin sivistysjohtaja Mika Penttilä ja liikuntajohtaja Niina Epäilys ehdokkaiden julkistustilaisuudessa.

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun voitti tänä vuonna Oulu. Tähän Kuntaliiton, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Urheilugaalan järjestämään kilpailuun osallistui 73 kuntaa, joista asiantuntijat valitsivat kolme finalistia, jotka olivat Vihti, Kouvola ja Oulu. Lopullisen valinnan voittajasta teki 300 hengen muodostama raati, joka on koottu ympäri Suomen liikunta-alan vaikuttajista ja toimijoista.

Oulun kaupunkistrategiassa on linjattu, että hyvinvointi kuuluu kaikille. Kannustamme aktiiviseen ja liikunnalliseen elämäntapaan ja löydämme mahdollisuuksia hyvinvointiaktiivisuudesta. Oulun kaupungin liikuntapalvelujen keskeisenä tavoitteena on edistää terveysliikuntaa ja hyvinvointiaktiivisuutta siten, että liikuntapalvelut ovat kuntalaisten käytettävissä iästä, sukupuolesta, varallisuudesta, taidoista tai liikunta-aktiivisuudesta riippumatta.

Liikunnalla on kaupungissamme strategiatasolla keskeinen painoarvo, mutta strategiset linjaukset näkyvät tietysti myös arjen toiminnassa. Oulussa liikuntaa ja hyvinvointiaktiivisuutta pyritään edistämään mm. Liikkuva Oulu -kokonaisuuden alla. Tämä kokonaisvaltainen liikunnan järjestämisen konsepti lisää poikkitoiminnallista yhteistyötä kaupungin eri vastuualueiden välillä ja rajoja rikkoen pyrkii edistämään kuntalaisten liikuntaa hallintorajoista riippumatta sekä lisäämään yhteisöllisyyden kasvua.

Urheilugaalassa saamamme palkinto Suomen liikkuvimmasta kunnasta kuuluu kaikille oululaisille! Avainasemassa ovat työntekijät, jotka järjestävät ja tuottavat liikunnan olosuhteita ja liikuntapalveluja kuntalaisille. Myös poliittiset päätöksentekijät ansaitsevat kiitoksen siitä, että Oulussa on ymmärretty strategisella tasolla liikunnan merkitys hyvinvoinnin perustana ja rakentajana. Arvokasta työtä tekevät myös ne 250 oululaista liikunta- ja urheiluseuraa ja eri järjestöt talkoojoukkoineen, jotka liikuttavat kuntalaisia oman toimintansa kautta.

Monipuoliset liikuntapalvelut, terveysliikunnan pitkäaikainen edistäminen, sitoutunut henkilökunta, kattava liikuntainfra, tehdyt poliittiset päätökset, kuten alle 18-vuotiaiden ryhmien harjoitus- ja kilpailuvuorojen maksuttomuus ja poikkitoiminnallinen yhteistyö ovat myös Oulun tapoja toimia. Tämä tunnustus tulee ns. isosta kuvasta eli siitä, miten liikunnan kautta isoja väestöryhmiä pystytään aktivoimaan ja lisäämään yhteisöllisyyttä liikunnan avulla. Eli yksittäisen asuinalueen, lähiön tai kaikkien kuntalaisten tarpeita ja toiveita ei pystytä Suomen liikkuvimmassa kunnassakaan kattavasti toteuttamaan.

Uno-pokaali on aloittanut kierroksensa kuntalaisten parissa Oulun eri liikuntalaitoksissa ja toimipisteissä, tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Vuoden aikana Uno vierailee varmasti myös kouluissa, päiväkodeissa ja ikäihmisten parissa. Uno-pokaalin saaminen vahvistaa Oulua entisestään vahvana liikunta- ja urheilukaupunkina.

Kirjoittaja on Oulun kaupungin liikuntajohtaja.

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.