Kunnat eivät ole ongelma vaan ratkaisu

minna

Kuntiin liittyvät asiat ovat viime viikkoina puhuttaneet niin mediaa kuin tavallisia suomalaisiakin. Keskustelua on käyty vanhusten hoidosta kuntien taloustilanteeseen ja väestöennusteista sote-uudistuksen tulevaisuuteen. Vaikka Kuntakenttää kohtaavat monet haasteet, myös ratkaisun avaimet ovat kunnilla.

Kuntien ja kuntayhtymien velka kasvoi viime vuonna miljardilla eurolla. Yhteensä kuntatalouden velka on noin 19 miljardia euroa. Viime vuonna syömävelkaan jouduttiin turvautumaan jopa 38 kunnassa, kun vuotta aiemmin vuosikate oli pakkasella vain neljässä kunnassa.

Kuntien erilaistuminen ei näytä olevan hidastumassa. Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n viime viikolla julkaiseman kasvuennusteen mukaan Suomessa on 20 vuoden kuluttua enää 3 aitoa kasvuseutua, Helsinki, Turku ja Tampere. Samaan aikaan muu Suomi tyhjenee.

Kuntien taloustilanne ja väestökehityksen muutokset haastavat koko Suomen, ei ainoastaan kasvavien suurten kaupunkien tai kutistuvien muuttotappiokuntien ääripäitä. Asukkaiden näkökulmasta kaikkein tärkeintä on toimivien palveluiden saatavuus. Riippumatta siitä, miten palvelut järjestetään, ne edellyttävät toimiakseen riittävää väestöpohjaa.

Sote-uudistuksen mahdollisesti lykkääntyessä seuraavalle vaalikaudelle olemme tilanteessa, jossa tarvitsemme jälleen avointa ja rohkeaa keskustelua eri vaihtoehdoista. Luotamme kuntiin ja niissä tehtyyn valmistelutyöhön. Ratkaisuvaihtoehtoja on monia, eikä kaikkien kuntien tarvitse päätyä samoihin ratkaisuihin.

Tähän mennessä valtio on yrittänyt sekä ylhäältä päin johdettua kuntauudistusta, että uuden maakuntahallinnon tason rakentamista. Kumpikaan uudistus ei edennyt suunnitelmien mukaan, mutta molempien yrittäminen oli ymmärrettävää. Tosiasia on, että kaikissa kunnissa väestöpohja ei ole riittävän suuri asukkaiden palveluiden järjestämiseen.

Haasteet ovat suuria, mutta ratkaisun avaimet ovat kunnilla. Joskus edessä olevat päätökset voivat olla kipeitäkin, mutta tärkeintä on, että ne tehdään asukkaiden paras edellä. Tavallisen kansalaisen näkökulmasta palveluiden järjestäjätaholla ei ole väliä, kunhan ne ovat saavutettavissa ja toimivia. Päätökset eivät välttämättä ole helppoja, mutta niitä varten kuntapäättäjät on valittu tehtäviinsä. Varmaa on, että kuntien etu ei ole jäädä tuleen makaamaan ja odottelemaan, että valtio tekee ratkaisut niiden puolesta.

Minna Karhunen

Minna Karhunen on Kuntaliiton toimitusjohtaja.