Hanna Tainio 28.1.2019

Kunnat luovat hyvinvoinnin ja liikunnallisen elämäntavan perustan

tainio

Tammikuun puolivälissä suomalainen urheiluyhteisö kokoontui Urheilugaalaan juhlistamaan mennyttä kisavuotta ja sen mieleenpainuvimpia hetkiä. Urheilugaalan tavoitteena on nostaa suomalaisen urheilun ja liikunnan arvostusta yhteiskunnassa ja tehdä urheilijoiden, taustavoimien ja fanien arvoa ja merkityksellisyyttä näkyväksi. Myös Kuntaliitto oli mukana urheilun juhlassa Suomen liikkuvin kunta -kilpailulla.

Liikkuvimman kunnan tittelistä kisasi tänä vuonna 73 kuntaa eri puolilta Suomea, joista Urheilugaalan 300 urheiluvaikuttajan muodostama suuri raati valitsi voittajaksi ansiokasta liikuntatyötä tekevän Oulun kaupungin.

Kuntien liikuntatyötä juhlistava Suomen liikkuvin kunta -kilpailu järjestettiin tänä vuonna toista kertaa. Kilpailun avulla Kuntaliitto haluaa tehdä näkyväksi sitä arvokasta työtä, jota kunnissa tehdään liikunnan ja terveyden edistämisen eteen. Ensimmäisen kahden vuoden aikana kilpailu on osoittanut, että kunnissa liikuntaan panostetaan ja sitä tehdään suurella sydämellä.

Kuntaliitto on halunnut nostaa kuntien roolia asukkaidensa arjen hyvinvoinnin ja terveyden edistäjinä myös hallitusohjelmatavoitteissaan. On ensiarvoisen tärkeää, että kunnan hyvinvointityön edellytyksistä pidetään huolta myös tulevaisuudessa. Oman työn lisäksi kunnilla on merkittävä rooli myös kolmannen sektorin ja muiden toimijoiden hyvinvointityön koordinoinnissa, ja tämän tuen mahdollistaminen on turvattava jatkossakin.

Haluamme varmistaa, että kulttuuri-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisopalvelujen merkitys kunnan elinvoimaa ja kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä vahvistavina tekijöinä tunnistetaan ja niille turvataan riittävä rahoitus. Kun ihmiset miettivät muuttoa uudelle paikkakunnalle, nousee vapaa-ajanpalveluiden saatavuus, saavutettavuus ja laatu yhä tärkeämmäksi valintakriteeriksi. Kuntien hyvinvoinnin edistämisen kannusteita ja rahoitusmekanismeja on tärkeää seurata ja kehittää.

Meillä on oltava selkeä visio tulevaisuuden kunnasta - huolimatta siitä, toteutuuko sote- ja maakuntauudistus vai ei. Kuntien toimintaympäristö tulee joka tapauksessa muuttumaan ja kuntakentän eriytyminen kasvamaan. Vasta kun meille on kirkastunut se, minkälaiseksi haluamme tulevaisuuden kunnan muotoutuvan, voimme rakentaa sille perustalle uutta sivistys- ja hyvinvointikuntaa, kestävää kuntataloutta ja yhdyskuntia sekä elinympäristöä.

Osallistumalla Suomen liikkuvin kunta -kilpailuun kaikki kunnat ovat mukana tekemässä arvokasta työtä kuntien liikuntatyön esiin nostamiseksi ja sen arvostuksen lisäämiseksi. Olettehan kisassa mukana jälleen ensi vuonna!

Hanna Tainio

Hanna Tainio on Kuntaliiton varatoimitusjohtaja.

Hanna Tainio Twitterissä: @HannaTainio