Säde Rytkönen 24.1.2019
Koupin tiimi prototyyppi Legoista

Kokeilujalostamon ideasta olin saanut kuulla erään kokouksen yhteydessä Kuntaliiton väeltä ja sittemmin saimmekin hakukuulutuksen Kokeilujalostamoon sähköpostilla. Pohdimme hyvinvointiryhmän valmistelevan ryhmän elokuun kokouksessa asiaa ja päädyimme ottamaan asian esille hyvinvointiryhmän kokouksessa toivoen runsasta ideointia. Yhtenä valmiina ideana päädyimme ehdottamaan kaupunginosittaista hyvinvointikertomustyötä. Aihetta olisi selkeä tarve kehitellä eteenpäin.

Kuntamme kaupunginosa-alueet ovat muotoutuneet erilaisiksi hyvinvoinnin osalta ja eri alueilla on myös erilaisia tapoja järjestää palveluja. Myös hyvinvointihaasteet ovat osittain erilaisia eri alueilla, joten tarvitaan toimenpiteitä ja resursseja kullekin alueelle tarpeen mukaan. Toteutuneen hyvinvoinnin tilanteen lisäksi haaveissa oli ennakoivan ja reaalisen hyvinvointitiedon hankkiminen. Tämä voisi palvella kaupunkiamme myös "onnellisuusbarometrina" kun tavoittelemme hyvän elämän pääkaupungin statusta. Ehdotus lähteä mukaan kokeilujalostamoon meni läpi hyvinvointiryhmässä eikä kaupunginosittaiselle hyvinvointikertomuksen idealle tullut kilpailevia aiheita.

Kokeilujalostamon hakulomake ei vaikuttanut kovin hankalalta, vähän kuvausta haasteesta ja strategiayhteydestä. Haaste, jota voisimme kehitellä eteenpäin, oli jo olemassa, mutta vielä piti saada tiimin jäsenet. Niinpä koottiin kehittämismyönteiset jäsenet ”Lähtisittekö mukaan, jos haetaan kokeilujalostamoon?”. Tarvittaisiin vahvaa digi- ja teknologiaosaamista, kokemusta ympäristöpuolelta alueittaisen tiedon koonnista tietoelementteinä visuaaliseen muotoon kartalle, tilastonikkaria ja hyvinvointityön osaamista. Varovaisia osaajien myönteisiä vastauksia saatiin ja niinpä hakulomake lähti osaajiemme ideat yhteen koottuna eteenpäin. Ihana uutinen heti viikon päästä odotti, päästiin mukaan ja omasta organisaatiostamme löytyy myös matkarahat!

Ilmaista sparrausta valitsemaamme haasteeseen. Aikainen lintu madon nappaa!

Aamu kolmen herätys ja Kuopion junalla kokeilujalostamon ensimmäiseen päivään Kuntatalolle. Aikainen lintuhan madon nappaa – totesi yksi tiimin jäsenemmekin! Alun innostusta selvästi hyödynnettiin heti niin, että ensimmäinen päivä oli täynnä lukuisia aikataulutettuja tehtäviä, joissa mietimme kaupunginosittaisen hyvinvointikertomuksen ideaamme suunnasta ja toisesta. Tuplatimanttimalli ohjasi eteenpäin. Haastetta tutkittiin perusteellisesti: kokosimme eri ideat yhteen, pohdittiin verkostoja ja tahoja joita aiheemme koskettaa, kirjasimme myöhemmin pohdittavaksi asioita, joita ei heti nyt voi ratkaista, kuvasimme polkua, miten kuljemme ideamme kanssa alusta loppuun ja mitä erilaisia vaiheita siinä on.

Sparraaja teki hyviä tarkentavia kysymyksiä. Laajennettiin ymmärrystä kaikesta siitä, mikä liittyi haasteeseemme, kaupunginosittaiseen hyvinvointikertomukseen. Aika lensi, olimme flow:ssa! Kerrankin aikaa yhdessä tiimimme jäsenten, eri hallintokuntien edustajien ja osaajien kanssa, pohtia innostavaa haastetta ihan koko päivä! Ideat lentelivät!

Kuopion tiimi

Kuopion kokeilujalostamotiimi, Säde Rytkönen kuvassa kolmas oikealta.

Toinen aikainen herätys – haastetta tarkennetaan

Toisena työpajapäivänä tarkennettiin ja kehitettiin. Rajattiin kaupunginosittaisen hyvinvointikertomus ideamme tavoitteita ja valittiin ne osiot, joihin keskittyisimme jatkossa. Lukuisten ideoiden ja idealististenkin ratkaisuhaaveiden parista päädyttiin nyt realistisempaan toteutusmahdollisuuteen. Ei se kaukana ollut alkuperäisestä ideasta, mutta saimme lisää konkretiaa. Etsimme ratkaisuvaihtoehtoja jälleen hyvin muotoiltujen tuplatimanttimallin tehtävin. Aikataulutus ja tehtäväksi annot ylläpitivät hyvän vireen koko päivän ajan. Sparraajamme piti tiimiämme aiheessa, vaikka välillä ajauduttiin pohtimaan Kuopioon Kallavesi järven tilavuuttakin. Kaikenlaisiin asioihin se ajatus välillä karkaa. Nauru hersyi tänäänkin.

Toteutetaan ja testataan eli legoillaan prototyyppi kultakolikkopusseineen

Kunkin työpajan välissä selvitettiin kaupunginosittaisen hyvinvointikertomusideaamme eteenpäin. Otettiin yhteyksiä eri asiantuntijoihin ja selvitettiin asioita, joihin ei itse oltu osattu vastata. Nyt kaupunginosittainen hyvinvointikertomus idea alkoi olla jo kirkkaana ajatuksena. Kolmannessa työpajassa oli aika rakentaa prototyyppi eli legoillaan! Tehtiin muiden kokeilujalostamon ryhmäläisten kanssa kauppaa, jotta saatiin sopivia legoja. Tarvittiin mm. legon kultakolikkopusseja osallistuvan budjetoinnin kuvaamiseksi.

Kaupunginosan asukkaat saavat tiedon kaupunginosansa hyvinvointivajeista ja budjetin jonka raameissa he ideoivat itse, miten heidän kaupunginosan hyvinvointivajeet ratkaistaan. Legoilla rakentelun lomassa pohdittiin tilastokantojen rest rajapintojen avaamista, jotta saisimme kaupunginosittaisen hyvinvointitiedon ilman suurta työtä visuaalisiksi karttakuviksi. Skypen kautta testasimme ideaamme kaupunginosittaisesta hyvinvointikertomuksesta kuntamme eri toimijoilla. Yhteydet toimivat ja saimme palautetta, tätä kaupunginosittaisen hyvinvointikertomusidean kehittelyä kannattaa jatkaa!

Pitchataan, saadaan palautetta ja juhlitaan

Viimeinen työpaja tuntui tulevan nopeasti. Kaupunginosittainen hyvinvointikertomus konsepti esiteltiin muille jalostamon osallistujille. Hauskaa, että tiimimme kukin tiimimme jäsen oli koonnut hissipuhetta ja kaikissa oli sama ydin, olimme siis hionneet oman timanttimme. Tuplatimanttimenetelmän tuloksena ideamme oli kirkkaana mielessä ja selkeytynyt. Se oli helppo esitellä. Jalostamon muut jäsenet saivat kysyä ja antaa palautetta. Olimme ensimmäisessä työpajapäivässä kuulleet muiden jalostamoon tuomansa uuden kokeilut vain niminä ja nyt saimme kiinnostuneena kuulla myös mitä muut olivat kehitelleet eteenpäin. Sitten oli aika kuohuvien, diplomien ja kiitosten. Hymy oli herkässä.

Ideat hioutuivat timantiksi – kokemus oli antoisa – suosittelen!

Kokeilujalostamossa saimme antaa innostuneisuutemme, asiantuntemuksemme ja kokemuksemme tiimimme käyttöön. Jalostamo auttoi ideamme kehittämisessä timantiksi palvelumuotoilun, kokeilevan kehittämisen menetelmin, yhteisen konkreettisen ajan ja sparraajien tuen kera. Tiimimme ei aikaisemmin tuntenut toisiaan kovin hyvin, mutta yhteinen kehittämisinto, asiantuntijuuden jakaminen ja halu viedä asiaa eteenpäin yhdistivät ja teki meistä vahvan uutta luovan tiimin.

Kehittämistyö on jatkunut jalostamon jälkeenkin tiiminjäsenten kesken. Kokemus oli antoisa. Suosittelen!

Kuopion kaupungin kokeilujalostamon tiimin puolesta,
Säde Rytkönen, hyvinvointikoordinaattori, Kuopion kaupunki

Meuskaltajat

Kuntakentän kehittämiseen ja kokeiluihin kannustavia bloggauksia. Taustalla kuntakentän ammattilaisia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.