Jouni Mutanen 30.1.2019

Latujen suosiokin kertoo sen: liikuntareitteihin kannattaa panostaa

Hiihto- ja luistelukausi on hyvässä vauhdissa lounaisrannikollakin. Ladut ovat erinomaisessa kunnossa ja myös kaukalot ja luisteluradat ovat olleet käytössä jo usean viikon ajan. Tämä on suuri ilonaihe monen kurjan alkutalven jälkeen.

Hiihdon ja luistelun ystävät ovat lähteneet joukolla harrastamaan talviliikuntaa. Naantalin laduilla olen pannut ilolla merkille sen, että liikkeellä on ollut kaiken ikäisiä ja kuntoisia hiihdon ystäviä: keski-ikäisiä, ikäihmisiä ja nuoria sekä vanhempia tai isovanhempia pienten lasten kanssa.

Haluamme tarjota Naantalissa erinomaiset talviliikuntamahdollisuudet omille ja lähiseudun asukkaille. Pidämme tärkeänä, että myös laajan saaristokaupungin saaristossa on tarjolla hyvät mahdollisuudet hiihtoon ja luisteluun. Liikuntapaikkojen huollosta vastaavien työntekijöidemme ja yhteistyökumppaneidemme kunnia-asiana on pitää hiihtoladut ja luistinradat hyvässä kunnossa. Käyttäjiltä on tullut tänäkin vuonna vuolaasti – ja täydestä syystä – kiitoksia.

Naantalissa avataan ja kunnostetaan pitkiä luistelureittejä Luolalanjärven ja meren jäälle aina, kun se on mahdollista. Nämäkin reitit ovat olleet erittäin suosittuja. Varsinkin Vanhakaupungin rannasta lähtevä ja meren jäällä kulkeva pitkähkö reitti on koonnut viikonloppuisin satamäärin ulkoilijoita. Toivomme kovasti, että saamme sen verran pakkasia, että tänäkin talvena olisi mahdollista saada tuo reitti käyttöön.

Kun puhumme laajojen kansalaispiirien ulkoliikunnasta, myös kevyenliikenteenväylät ja pyörätiet ovat tärkeitä. Naantalin helmiin kuuluu reilun kolmen kilometrin pituinen rantaraitti, joka kulkee Vanhastakaupungista meren rantaa pitkin kohti pohjoisia Manner-Naantalin kaupunginosia. Tämä ja monet muut kevyenliikenteenväylät ovat tärkeitä päivittäisen liikunnan reittejä, joiden turvallisuudesta on huolehdittava mahdollisimman hyvin silloinkin, kun nuoska- ja pakkaskelien nopeat vaihtelut tekevät työstä vaikean.

Naantali voi mielestäni tarjota tulevaisuudessa entistä monipuolisempia talviliikunnan mahdollisuuksia. Kaupunki suunnittelee tämän vuoden aikana liikuntareittien kehittämistä Luonnonmaan saarelle. Suunnittelussa on hyvät mahdollisuudet ottaa huomioon reittien monikäyttöisyys. Reittien pitäisi palvella kiireettömän retkeilyn, patikoinnin, polkujuoksun ja maastopyöräilyn harrastajia. Mielestäni olisi syytä myös harkita vakavasti sitä, voidaanko esimerkiksi ostopalvelun avulla järjestää tulevilla reiteillä talvikunnossapitoa, joka antaisi mahdollisuuden ympärivuotiseen patikointiin ja maastopyöräilyyn.

Liikuntareittejä rakennettaessa olisi paikka uusille seudun yhteistyöhankkeille. Ympäri vuoden käytössä oleva yhtenäinen maastopyöräreitti Turku-Raisio- Naantali olisi tavoittelemisen arvoinen yhteishanke. Uskon, että alueen asukkaiden lisäksi myös matkailijat arvostaisivat uutta reittiä. Onhan luontomatkailu yksi nopeimmin kasvavista matkailun osa-alueista.

Kunnat joutuvat tarkkaan pohtimaan taloudellisia panostuksiaan. Mielestäni on voimavarojen kohdentamisesta päätettäessä suurta viisautta ottaa huomioon, että laajojen kansalaispiirien liikuntamahdollisuuksia palvelevien liikuntapaikkojen hyöty on suuri. Rahamäärät ovat kohtuullisia, kun otetaan huomioon harrastajien suuret määrät ja liikuntaharrastuksen kiistattomat terveydelliset ja yhteisölliset vaikutukset.

Jouni Mutanen

Naantalin kaupunginjohtaja

Tehdään yhdessä

Blogissa kehyskuntien päättäjät kirjoittavat ajankohtaisista teemoista.

Kehyskuntaverkosto on 28 kunnan muodostama yhteistyöareena, joka pyrkii kirkastamaan kehyskuntien roolia ja merkitystä. Verkoston puheenjohtajana toimii Hollolan kunnanhallituksen pj. Kristiina Hämäläinen ja verkoston työvaliokunnan puheenjohtajana kaupunginjohtaja Oskari Auvinen Kangasalta.

Kehyskuntaverkostossa mukana olevat kunnat:
Joensuun kehyskunnat:
Kontiolahti ja Liperi
Jyväskylän kehyskunnat: Laukaa, Muurame
Kuopion kehyskunnat: Leppävirta, Siilinjärvi
Lahden kehyskunnat: Asikkala, Heinola, Hollola, Orimattila
Oulun kehyskunnat: Ii, Kempele, Liminka, Muhos, Tyrnävä
Tampereen kehyskunnat: Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti, Ylöjärvi
Turun kehyskunnat: Aura, Kaarina, Lieto, Naantali, Raisio, Rusko

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.