Teemu Siltanen 25.2.2019

Nurmijärven #ilmiöntekijät viestivät tunteella

ilmiontekijat

Työpaikalla on positiivinen meininki ja ihanat työkaverit, joista lähes kaikki kokevat tekevänsä tärkeää työtä. Miksi kuitenkin yleinen mielikuva kunnasta työpaikkana on usein ristiriidassa työntekijöiden kokemusten kanssa?

Rekrytoimme vuosittain satoja ihmisiä, joten tarve työnantajaviestinnälle on suuri. Kuinka kuntamme voisi viestiä siitä, millainen työpaikka Nurmijärvi oikeasti on? Kuinka tekisimme kunnastamme helpommin lähestyttävän? Miten kuvailisimme työntekijöidemme päivittäistä uurastusta kuntalaistemme eteen?

Pysähdyimme pureskelemaan haasteitamme. Koimme, että työnantajamielikuvamme ei ole tarpeeksi vahva. Päättelimme, etteivät potentiaaliset työntekijät välttämättä hahmota kunnallisen työn palkitsevuutta. Halusimme myös kytkeä työnantajaviestinnän osaksi kuntastrategiaamme, jonka tavoitteena on, että Nurmijärvi on positiivinen ilmiö. Tähän liittyen tavoitteenamme on olla hyvän fiiliksen hyvin johdettu työpaikka.

Jo Aristoteles hahmotti, että onnistunut retoriikka sisältää kolme ulottuvuutta. Olimme yrittäneet monesti vedota järkeen. Olimme kertoneet pitkistä lomista, työpaikan varmuudesta ja kuntamme hyvästä sijainnista. Olisiko aika painottaa tunnetta ja uskottavuutta?

Tämän pohjalta jalostui #ilmiöntekijät-viestintäkampanja. Kuka viestisikään uskottavammin työstä kunnassa kuin omat työntekijämme? Päästimme positiivisen ilmiön mahdollistajat ääneen! Mukaan pyydettiin vapaaehtoisia koko kuntaorganisaatiostamme. Ilmiöntekijät kuvailevat omia työtehtäviään, millaista työnteko Nurmijärvellä on, mikä sytyttää heihin kipinän ja millaisista asioista he itse nauttivat. Henkilötarinoiden kautta välitämme aitoja tunteita.

Kampanja suunniteltiin etenkin Instagram-ympäristöön. Koimme visuaalisuuden tärkeäksi osaksi kokonaisuutta. Ammattikuvaaja nappasi ilmiöntekijöistämme kuvat, jotka viestivät työntekijöidemme persoonaa. Emme halunneet, että työntekijämme miettisivät liioin liikaa sanojaan, minkä vuoksi ulkopuolinen toimittaja haastatteli työntekijämme. Aitous kantaa pitkälle.

Viikoittainen #ilmiöntekijät-tarina

Julkaisemme joka torstai yhden työntekijämme tarinan Instagramissa ja Facebookissa. Tarinat löytyvät aihetunnisteella #ilmiöntekijät.

Alun perin julkaisimme työntekijätarinan kokonaisuudessaan ainoastaan Instassa. Saimme kuitenkin kuntalaispalautetta, jossa toivottiin tarinoita kokonaisuudessaan myös Facebookin puolelle. Myös eri mediat ovat olleet kiinnostuneita kampanjastamme. Jatkossa suunnitelmissamme on jatkaa #ilmiöntekijät-kampanjaa koko vuoden kestäväksi. Lisäksi hyödynnämme kampanjaa vahvasti osana rekrytointitapahtumiamme.

Tähän mennessä olemme muun muassa lukeneet, kuinka mahtavalta liikuntasuunnittelija Petrasta tuntuu, kun hän voi auttaa asiakkaitaan löytämään liikunnan kipinän. Olemme ihastelleen kyläkoulun rehtori Katrin seurassa Palojoen sumuisia aukeita ja peuroja. Meille myös paljastui, että asemakaavapäällikkömme Taneli ihailee Alvar Aaltoa, mutta vannoo itse esimiehenä tiimityön nimiin.

Muistatko jännityksen tunteen vatsanpohjassa ennen ensimmäistä työpäivää? Millaisia uudet työkaverit ovat, miten he suhtautuvat minuun ja onko töissä kivaa? Kampanjan myötä ainakin meidän työyhteisöömme on asteen helpompi liittyä.

Oletko sinä seuraava #ilmiöntekijä?

Kirjoittaja on Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.