Anssi Tuominen 26.2.2019

Työelämäjaksolla Suomen Kuntaliitossa 14.1.-15.2.2019 (osa 1)

anssi

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön erityisasiantuntija Maarit Kallio-Savela soitti viime elokuussa allekirjoittaneelle ja keskustelun aiheena olivat Kuntaliiton ammatillisen koulutuksen Areenan syksyn kokousten sisällöt. Areenan jäseninä toimivat kuntataustaiset ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja allekirjoittanut toimii tällä kaudella Areenan puheenjohtajana. Puhelun lopussa, Maarit kysyi, ehkä hieman empien, ”että kuule, olisitko Sinä kiinnostunut tulemaan työelämäjaksolle Suomen Kuntaliittoon ja sitä kautta myös Kuntaliiton eri sidosryhmiin?”. Maarit jatkoi, että Kuntaliiton tulisi avautua entistä enemmän asiakkaisiin päin ja tämä voisi olla yksi hyvä malli.

Olen virkatehtävieni kautta myös Kuntaliiton lukiofoorumin jäsen ja ajattelin ensin, hieman empien itsekin, että olisikohan tässä panos – tuotos mielessä järkeä. Ajattelin tuntevani Kuntaliiton toimintoja ainakin kohtuullisesti ja varsin pitkältä ajalta. Sovimme, että mietin asiaa muutaman päivän. Opettajien työelämäjaksot ovat olleet tärkeä osa erityisesti ammatillisen koulutuksen työelämäyhteistyötä jo lähes parinkymmenen vuoden ajan. Eri selvitysten mukaan opettajien työelämäjaksot ovat tuoneet monipuolista hyötyä ammatillisen koulutuksen järjestäjille, opettajille, ammatillisen koulutuksen opiskelijoille ja työpaikoille. Olisiko nyt minun aika lähteä työelämäjaksolle? Olisiko työ viranomais- ja edunvalvontatyötä vai työtä elinkeinoelämän parissa?

Pohdin oman osaamisen kehittämistä, elinikäistä oppimista ja uusien näkökulmien löytämistä. Pikkuhiljaa aloin kallistua siihen, että tässähän voisi olla ideaa ja uutta tuulta alkavaa lukuvuoteen. Tein ratkaisun, että tammikuun kolmas viikko voisi olla sopiva ajankohta aloitukselle. Kalenterikin näytti vielä elokuussa ihan inhimilliseltä… Hyvällä suunnittelulla ja eri työtehtävien rytmittämisellä sain järjestettyä lopulta kohtuullisen selkeän viiden viikon jakson pääkaupunkiseudulla toimimiseen. Erityiskiitos pitää antaa esimiehelle, Kajaanin kaupunginjohtaja Jari Toloselle, joka antoi suostumuksensa työelämäjakson suorittamiseen. Toki sillä kaneetilla, että jakson aikana omat virkatehtävät eivät saa kohtuuttomasti ruuhkautua ja kaatua muiden syliin omassa organisaatiossa.

Sunnuntaina 13.1.2019 saavuin Lahdessa urheilulukiota käyvän poikani asunnolle ja aloitimme viiden viikon yhteiselon. Ilman pojan ja asunnon välistä yhteyttä työelämäjakso pääkaupunkiseudulla olisi ollut huomattavasti monimutkaisempi toteuttaa. Aamulla aloitin pendelöinnin lähijunalla Helsinkiin ja takaisin. Tammi-helmikuun pakkasissa ja lumisateissa sain nähdä ja kuulla paljon julkisesta liikenteestä ja erityisesti VRstä. Lahdesta tuhannet ihmiset käyvät töissä pääkaupunkiseudulla ja Lahden oikoradan varrelta matkalaisia tulee vielä runsaasti lisää. Kuntaliitossakin henkilöstöä saapuu aamulla pitkienkin matkojen takaa työpisteidensä ääreen ja vaikka matka ei aina ole edes pitkä, niin siihen saattaa kulua kuitenkin runsaasti aikaa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella usein mainostetaan sujuvaa arkea ja sitä kyllä kannattaa mainostaakin.

Tapaamiset, kokoukset ja työryhmät alkavat sovittuina aikoina ja myöhästyminen on aina epäkohteliasta toisia kohtaan. Talvi- ja ruuhkaliikenteen haasteet nostavat stressitasoa jo heti aamulla, kun jännität, että ehditkö ajoissa paikalle, joku odottaa juuri minua. Maakunnissa on toki omat haasteensa liikkumisen osalta, mutta enemmän liikkuminen on kuitenkin oman suunnittelun ja päätösten varassa. Reilun tunnin työmatkat ovat hyvin yleisiä pääkaupunkiseudun työpaikoilla, äkkiä viikossa kuluu 1-1,5 ylimääräistä ”työpäivää” matkoihin. Kaikki on poissa omasta ajasta, harrastuksista ja perheeltä. Työpäivien venyminen on myös nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus, koska kukaan ei enää tee mitään yksin ja siten aikataulujen sovittaminen on lähes loputonta.

Pääkaupunkiseudulla myös etätyön tekeminen näytti olevan eri virastoissa selvästi yleisempää kuin muualla Suomessa. Teknologian kehittyessä sen rooli ja merkitys tulee varmasti kasvamaan kaikkialla. Kansantaloustieteilijät eivät liene vielä laskeneet kuinka huonolla käyttöasteella ihmisten kodit päivisin ovat. Osa kommentoi myös niin, että avokonttorit osittain ajavat etätöihin. Kuntatalon työtilat olivat henkilöstön mielestä toimivat ja valoisat.

Kuntatalolla allekirjoittanut otettiin hienosti vastaa, tunsin itseni tervetulleeksi. Johtaja Terhi Päivärinta ja erityisasiantuntijat Maarit Kallio-Savela ja Kyösti Värri olivat laatineet erinomaisen ohjelman viiden viikon jaksolle. Ensimmäisenä päivänä pureuduttiin jo laajalla joukolla valtionosuusjärjestelmän kehittämistä koskeviin eri näkemyksiin ja niiden mahdollisiin vaikutuksiin kuntatalouteen. Sen jälkeen allekirjoittanutta perehdytettiin alueiden kehittämistä sekä elinkeino- ja työllisyyspolitiikkaa sivuaviin kysymyksiin.

Toisena työpäivänä aloitettiin perusopetuksen ja toisen asteen törmäyttämisellä ja pohdittiin asiantuntijoiden kanssa viime aikoina julkisuudessakin esiintyneitä kipukohtia. Keskipäivällä suuntana oli Eduskuntatalo ja sivistysvaliokunnan kuulemistilaisuus. Kuntaliiton toisena edustajana sain esittää näkemyksiä eHOKS:n vaikutuksista opiskelijoille, työpaikoille ja koulutuksen järjestäjille. Eduskunnassa tapasin myös vaalipiirimme kansanedustajia ja monia muita tuttuja. Illalla sain edustaa Kuntaliittoa Yksityiskoulujen liiton vastaanotolla ja siellä vaihdettiin ajatuksia mm. opetusministeriön ja Opetushallituksen lukiovirkamiesten kanssa.

Keskiviikko aloitettiin opetus- ja kulttuuriyksikön yksikkökokouksella ja siinä sai hyvän kuvan siitä monialaisesta työstä, mitä yksikössä tehdään. Sen jälkeen päivä jatkui taas Eduskuntatalon juhlavissa puitteissa. Sivistysvaliokunta järjesti julkisen kuulemisen kansalaisaloitteen pohjalta: Maksuton toisen asteen koulutus kaikille. Kuultavana olivat eri opiskelijajärjestöjen edustajat ja opetus- ja kulttuuriministeriön ylin johto sekä Kuntaliitosta Maarit Kallio-Savela ja Anssi Tuominen. Kuulemistilaisuus on katsottavissa ohessa olevasta linkistä https://dclive.fi/Eduskunta/SiV/16012019 .

Työpäivät jatkuivat mielenkiintoisina tästäkin eteenpäin. Sain osallistua lukuisiin tapaamisiin, kokouksiin ja seminaareihin Kuntaliiton edustajana tai työelämäjakson antaman mandaatin kautta. Meritullinkadulla opetus- ja kulttuuriministeriössä vierailin useita kertoja, kuten myös Hakaniemessä Opetushallituksessa. Terhi Päivärinnan kanssa osallistuin mm. Opetushallituksen johtokunnan tammikuun kokoukseen. Isot kiitokset pääjohtajalle tämän mahdollistamisesta. Tutuksi tulivat myös EU:n koulutuspolitiikka ja Suomen tuleva puheenjohtajuuskausi. Työelämäjakson aikana kohteina olivat vielä mm. SITRA, OAJ, Educa messut, AMKE ry, Kuntatyönantajat, Amiedu, valtiovarainministeriö, Microsoft ja tässä vain osa tapaamisista ja vierailuista. Seuraavassa blogissa kirjoitan ajatuksia ja johtopäätöksiä, joita työelämäjakso oli omalta osaltaan synnyttämässä. Palataan.

Anssi Tuominen, Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen johtaja ja Kuntaliiton ammatillisen koulutuksen Areenan puheenjohtaja

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.