Kunta-alan kv-organisaatiot ja järjestöt

HOPE - The European Hospital and Healthcare Federation

HOPE (The European Hospital and Healthcare Federation) on vuonna 1966 perustettu yhdistys, jonka jäseniksi voivat liittyä  Euroopan Unionin jäsenvaltioiden kansalliset sairaalaliitot tai vastaavat toimijat. Kuntaliitto edustaa Suomea HOPE:ssa, koska kunnat omistavat terveyskeskussairaalat ja sairaanhoitopiirit.

Tavoite

HOPE:n toiminnan tavoitteena kaikissa EU:n jäsenmaissa on edistää asukkaiden terveyttä ja edistää korkeatasoista, inhimillistä, tehokasta ja vaikuttavaa sairaalahoitoa sekä tukea jäsenmaiden terveyspalvelujärjestelmiä näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Tavoitteiden saavuttamiseksi HOPE

• toimii terveydenhuollon ja sairaalatoimen asiantuntijana EU:ssa
  • välittää terveydenhuollon suunnittelua ja järjestämistä koskevaa vertailutietoa
  • järjestää vierailuja ja vaihto-ohjelmia
  • ylläpitää keskusteluyhteyttä terveysalan ammattijärjestöihin ja muihin eturyhmiin
  • toimii yhteistyössä WHO:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen kanssa.

HOPE on mukana useissa EU:n rahoittamissa terveydenhuollon tutkimushankkeissa ja osallistuu alan kansainvälisten konferenssien järjestämiseen myös EU:n ulkopuolella. Erityistä huomiota kiinnitetään EU:n uusien jäsenmaiden ja jäsenyydestä neuvottelevien maiden terveydenhuollon ja sairaalatoiminnan tukemiseen.

HOPE-asiantuntijavaihto

HOPE järjestää vuosittain terveydenhuollon hallinnon eri tehtävissä työskenteleville mahdollisuuden kuukauden ajan tutustua jonkin toisen Euroopan maan terveydenhuoltojärjestelmään. Hakuaika vaihtoon on syksyisin, asiantuntijavaihdosta löytyy lisätietoja HOPE:n verkkosivustolta kohdasta -> exchange programme. Saat lisätietoja myös kansalliselta koordinaattorilta (yhteystiedot alla).

Organisaatio

HOPE:n toimisto sijaitsee Brysselissä. Ylin päättävä elin on kahdesti vuodessa kokoontuva valtuusto (Board of Governors). Sen tukena toimii työvaliokunta (President´s Committee) ja sihteeristö (Liaison Officers).  Lisäksi HOPE:lla on määräaikaisia työryhmiä.

Suomen edustajat

Governor, asiantuntijalääkäri Tuula Kock, Kuntaliitto, tuula.kock(at)kuntaliitto.fi, p. +358 9 771 2673

Liaison Officer, Kansallinen koordinaattori, erityisasiantuntija Anu Nemlander, Kuntaliitto, anu.nemlander(at)kuntaliitto.fi, p.+358 50 563 6180

Kuntaliiton verkkopalvelussa