Kuntaliiton kunnia- ja ansiomerkit

Suomen Kuntaliiton hopeinen ansiomerkki ja kultainen 30 vuoden ansiomerkki iloisten merkinsaajien kantamana.

Suomen Kuntaliiton kunnia- ja ansiomerkkien loistossa elää kaunis perinne palkita ja kiittää arvokkaasta työstä - Ne ovat enemmän kuin koru, tunnustus jonka hehku ei himmene vuosikymmenten aikana. Ansiomerkkejä kuntasi työntekijät ja luottamushenkilöt arvostavat ja odottavat hienon uransa kruunaamaan.

Suomen kunnissa ja maakunnissa uurastavat arjen sankarit, joiden työ turvaa maan elinvoiman ja hyvinvoinnin nyt ja tulevaisuudessa. Kuntien itsehallinto alkoi vuoden 1865 kunnallisasetuksesta ja sitä vahvistamaan perustettiin kuntien keskusjärjestöt: Ensimmäisen ansiomerkin upeasta työstä kuntien hyväksi järjestöt myönsivät vuonna 1944.

Kunniamerkit

Kultainen ja hopeinen kunniamerkki myönnetään laajasta ja ansiokkaasta toiminnasta kunnan luottamuselinten puheenjohtajistossa tai vastuullisessa virassa tai toimessa sekä merkittävästä osallistumisesta tai vaikuttamisesta maakunnan toimintaan ja valtakunnalliseen poliittiseen ja järjestötoimintaan. Kunniamerkit myöntää Kuntaliiton hallitus arvioiden merkin saajaehdokkaan toimintaa kokonaisuutena.

Lisätietoja kunniamerkkien myöntämisperusteista antaa johtaja Heikki Telakivi, puh. +358 9 771 2005 / +358 50 667 40.

Kultainen kunniamerkki (hinta 817 €)

Kultainen kunniamerkki

Hopeinen kunniamerkki (210 €)

Kommunförbundets hederstecken i silver
Hopeinen kunniamerkki.

Ansiomerkit

Ansiomerkit myönnetään 10, 20, 30 tai 40 vuoden toiminnasta kunnan palveluksessa tai kunnan luottamustehtävissä. Täydet luottamuselinkaudet pyöristetään seuraavaan kymmeneen, eli esimerkiksi seitsemän neljän vuoden valtuustokautta (28 vuotta) oikeuttaa 30 vuoden kultaiseen ansiomerkkiin. Erikoisansiomerkin saaminen ei edellytä tiettyä palvelus- tai toiminta-aikaa.

Kultainen ansiomerkki

Förtjänsttecken i guld 40 år
Kultainen ansiomerkki, 40-vuotta-

• 40 vuotta (hinta 159 €)

Förtjänsttecken i guld 30 år
Kultainen ansiomerkki, 30-vuotta.

• 30 vuotta (hinta 141 €)

Hopeinen ansiomerkki

Förtjänsttecken i silver
Hopeinen ansiomerkki.

• 20 vuotta (hinta 120 €)

Pronssinen ansiomerkki

Förtjänsttecken i brons
Pronssinen ansiomerkki.

• 10 vuotta (hinta 93 €)

Erikoisansiomerkki

Specialförtjänsttecken
Erikoisansiomerkki.

Etsitkö arvokasta lahjaa, jolla on merkitys? Erikoisansiomerkki on oiva valinta. Se myönnetään kunnan hyväksi tehdystä työstä tai luottamustehtävistä, myös kunnalle merkittävät järjestöt, yritykset ja valtakunnalliset toimijat huomioiden. Erikoisansiomerkki voidaan myöntää myös yhteisölle, eikä sen saaminen edellytä tiettyä vuosin laskettua toiminta-aikaa.  (Hinta 116 €)

Kunnia- ja ansiomerkkien hakeminen

narrow

Kunnia- ja ansiomerkkien käyttäminen

narrow
Logot_Kaupunkiliitto_Kunnallisliitto

Tiesitkö?

Ensimmäiset kunnia- ja ansiomerkit myönsi Suomen Kaupunkiliitto vuonna 1944 ja Maalaiskuntien Liitto sekä Finlands svenska landskommuners förbund alkoivat myöntää merkkejä vuonna 1946.
lateral-image-left
Kokouksessa.

Kuntaliitto

Suomen Kuntaliitto on toimialansa edunvalvoja, kehittäjäkumppani sekä korkeatasoisten asiantuntija- ja tietopalvelujen tarjoaja. Kuntaliiton jäseniä ovat Suomen kunnat ja kaupungit.

lateral-image-left
Päivi Haakana