Kuntapäättäjä-palvelu

kuntapaattaja

Monet suuret yhteiskunnalliset haasteet ratkaistaan lopulta paikallisella tasolla - kunnissa. Kuntien luottamushenkilöt, valtuutetut, hallituksen ja lautakuntien jäsenet tarvitsevat monipuolisia taitoja ja kykyä katsoa asioita myös omaa kuntaa laajemmin. Tulevaisuuden kunta luodaan yhdessä ja yhteistyössä.

Kuntaliiton ja FCG:n Kuntapäättäjä-palvelu tarjoaa kuntien luottamushenkilöille tarvittavat tiedot ja taidot päätöksenteon tueksi. Kuntapäättäjä-oppimisympäristössä on maksuttomasti käytössä olevaa aineistoa ja FCG:n tuottamaa erityissisältöä, johon kunta voi tilata luottamushenkilöilleen käyttöoikeuden.

Haluatko lisätietoja palvelusta? Jätä yhteystietosi tästä.

Luottamushenkilöt tarvitsevat monipuolisia taitoja

Luottamushenkilöt tulevat eri taustoista ja tarvitsevat monipuolisia tietoja ja taitoja. Luottamushenkilö muun muassa

• Elää ajassa, ennakoi tulevaisuutta ja tunnistaa muutosten tuomat mahdollisuudet

• Tukee uudistumista ja edistää uusia toimintatapoja

• Ajattelee strategisesti, avoimesti ja pitkäjänteisesti tulevaisuutta painottaen

• Toimii vastuullisesti ja kestävää kehitystä edistäen

• Rakentaa joukkuepelaajana luottamusta ja yhteistyötä valtuustossa, kunnan sisällä ja ulospäin

• Kuuntelee kuntalaisia avoimessa vuorovaikutuksessa ja edistää laajaa osallistumista

• Arvostaa henkilöstön osaamista, edistää yhteistyötä kuntajohdon kanssa ja nostaa esiin kunnan onnistumisia.

Testaa taitosi itsearviointitesteillä

Kuntapäättäjän itsearviointitesti antaa kokonaiskuvan luottamushenkilön roolista ja tarvittavista taidoista. Testissä on kolme osaa:

1) Osaatko ajatella strategisesti?

2) Kannatko vastuusi päättäjänä?

3) Kuinka toimit kuntalaisten edustajana?

kuntapäättäjä

Kuntapäättäjä-palvelu avautuu toukokuussa

Kuntaliitto ja tytäryhtiöt käynnistävät uuden polven palvelun kuntien ja kuntayhtymien luottamushenkilöille. Koulutusta, ajankohtaisia tietoiskuja, kokemuksia ja hyviä esimerkkejä, uutisia ja keskustelua jatkuvasti päivittyvässä sähköisessä paketissa.

lateral-image-right
kuntavaalit

Kuntavaalit

Seuraavat kuntavaalit järjestetään 13.6.2021. Kuntavaalit ovat meille ennen kaikkea lähidemokratiaa edustavat vaalit, joissa valitaan ne päättäjät, jotka ovat lähimpänä jokapäiväistä arkeamme. Kaiken takana on kunta!

lateral-image-left
kuntapaattaja

Miltä tuleva valtuustokausi näyttää?

Kuntavaalien jälkeen alkaa uusi valtuustokausi. Kuntaministeri Sirpa Paatero ja Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen ennakoivat tulevaa Kuntapäättäjä-palvelun avauskeskustelussa.

lateral-image-right