Kuntaliiton Brysselin toimisto 30 vuotta

Kuntaliiton EU-edunvalvonnalla on pitkät juuret, ja tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta Brysselin toimiston perustamisesta. Olimme liikkeellä jo ennen Suomen EU-jäsenyyden alkua.

Aktiivinen EU-edunvalvontatyö on yhä tärkeämpi osa toimintaamme Kuntaliitossa. Toimisto Brysselissä mahdollistaa läheisen yhteistyön eri verkostojen ja sidosryhmien kanssa, ja fyysinen läsnäolo on osoittautunut oikea-aikaisen ja tehokkaan edunvalvontatyön kulmakiveksi.

Juhlavuosi tulee näkymään pitkin vuotta 2022 eri tapahtumissa ja kanavissa. Juhlavuoden kunniaksi järjestämme muun muassa sarjan temaattisia tapahtumia verkossa ja Brysselissä. Tapahtumat ovat asialähtöisiä keskustelutilaisuuksia, joihin kutsutaan asiantuntijoita EU-instituutioista, tärkeimmistä sidosryhmistä että Kuntaliitosta keskustelemaan teemoista, jotka ovat kuntien EU-edunvalvonnan näkökulmasta ajankohtaisia.

Tapahtumasarja käynnistetään helmikuun lopussa webinaarilla, jonka teemana on Euroopan vihreän kehityksen ohjelma. Tapahtumassa kuulemme alan huippuasiantuntijoiden näkemyksiä aiheeseen ja avataan keskustelua panelistien ja yleisön kesken. Seuraava temaattinen tapahtuma sijoittuu maaliskuulle, teemana ovat demokratia ja tasa-arvo. Kesäkuun puolessavälissä vuorossa on digiaiheinen tapahtuma.

Vuoden viimeinen teematapahtuma järjestetään European Week of Regions and Cities-viikon yhteydessä lokakuussa. Luvassa on monipuolinen keskustelu käytännön EU-vaikuttamistyöstä ja edunvalvonnasta.

Juhlavuosi huipentuu juhlavastaanottoon marraskuun lopussa. Vastaanoton yhteydessä julkaisemme myös juhlavuosijulkaisun, jossa eri EU-edunvalvonnan asiantuntijoita jakavat näkemyksiään muun muassa EU:n tulevaisuudesta.

Juhlavuoden aikana ohjelmaa järjestetään myös Suomessa, kuten kuntamarkkinoiden yhteydessä syyskuussa. Lisäksi juhlavuositeema näkyy toimiston viestinnässä, sekä sosiaalisessa mediassa että Kuntaliiton KV-uutiskirjeissä.

Toivottavasti tavataan juhlavuoden merkeissä!

Juhlavuoden tapahtumat

Helmikuu   Ensimmäinen teematapahtuma: Vihreän kehityksen ohjelma (verkossa)
April   Toinen teematapahtuma: Demokratia
Kesäkuu   Kolmas teematapahtuma: Digitaalinen tulevaisuus