Viestintä ja markkinointi

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu

SM-markkinotikisan tunnus

Kuntamarkkinointi tukee elinvoimaa

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 17. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 700 markkinointiprosessia tai ‑kampanjaa mm. elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.

Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.

Mistä kilpaillaan?

Onko kunnassasi toteutettu markkinoinnilla tai tehokkaalla viestinnällä kampanja tai käytäntö, jolle haluaisit näkyvyyttä laajemmin kuntakentällä? Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu kokoaa vuosittain Suomen kuntien ja seutujen markkinoinnin tekijät oppimaan hyvistä käytännöistä kilpailuun osallistuvien töiden avulla. Tämän kilpailun hyväksi koetut käytännöt ovat vapaasti hyödynnettävissä kuntien markkinoinnissa ja viestinnässä.

Järjestäjinä toimivat Suomen Kuntaliitto ry, Seudulliset kehittämisyhteisöt SEKES ry ja Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry. Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat kampanjapalkinnot.

Kilpailuun osallistuvat työt 2022

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun mestaruutta on tavoittelemassa 40 kilpailutyötä kuntataustaisista organisaatioista.

Kilpailutyöt ovat erittäin korkeatasoisia ja tuomariston työ tulee olemaan haastavaa, mutta antoisaa. Tuomaristo pääsee taas tutustumaan monenlaisiin keinoihin, jotka korostavat markkinoinnin merkitystä alueiden elinvoiman kehittämisessä.

Kaikki kilpailutyöt ovat katsottavissa Innokylän kilpailusivustolla

Finalistit

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2022 aikataulu, osallistuminen ja säännöt

Kilpailun ilmoittautumisaika on 1.3.–18.3.2022 ja materiaalien viimeinen jättöpäivä 13.4.2022.  Shortlistalle valitut työt julkaistaan 7.6.2022 ja voittajat selviävät 14.9.2022 Kuntamarkkinat‑tapahtumassa.

Osallistu kilpailuun vuoden 2021 aikana toteuttamallasi markkinointi- tai viestintäkampanjalla.

1. Rekisteröidy mukaan kilpailuun Innokylä.fi -sivustolla ylhäältä kohdasta ”Rekisteröidy”.
  2. Rekisteröitymisen jälkeen tutustu kilpailun päämääriin, tavoitteisiin, ohjeisiin ja sääntöihin. Löydät ne täältä.
  3. Luo Innokylän sivustolla uusi toimintamalli (=kilpailulomake) kohdasta ”Aloita uuden toimintamallin kehittäminen”. (Huom! tulee olla rekisteröitynyt/kirjautunut palveluun). Lomakkeen täyttöohjeet löydät täältä.
  4. Lomakkeessa on useita kohtia, joihin sinun ei tarvitse vastata. Lue ohjeista, mitkä kohdat ovat pakollisia ja mitä sisältöä tuomaristo käyttää arvioinnissaan.
  5. Uuden toimintamallin luomisen jälkeen sinun pitää vielä ilmoittautua kilpailuun webropol-verkkolomakkeella.
  6. Jokainen kilpailuun ilmoitettu työ saa tuomaristolta kirjallisen palautteen. Tuomaristo pyytää kiinnittämään erityistä huomiota työn tavoitteiden asettamiseen, tulosten mittaamiseen, budjetin suhdetta toteutuneisiin tavoitteisiin sekä dokumentointiin. Kampanjoinnin riittävä dokumentointi edesauttaa tuomariston arviointityötä.

Tutustu myös aikaisempien vuosien finalisteihin alhaalla kohdassa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun finalisteja. Halutessasi voit osallistua Innokylän verkkoklinikoihin. Innokylän ABC-koulutuksessa opit perustaidot Innokylän verkkopalvelussa työskentelystä.

AIheesta lisää Kuntaliiton verkkopalvelussa

Avaa kaikki

Tuomaristo

Tuomaristossa on vahva kokemus elinkeinon-, matkailun-, työllisyyden ja brändimarkkinoinnin saralta.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun finalisteja

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on järjestetty vuosittain vuodesta 2006 lähtien. Kilpailun tarkoitus on nostaa esille kuntien markkinoinnissa ja viestinnässä hyviksi koettuja käytäntöjä, joita kaikki kunnat voivat vapaasti hyödyntää.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun 2021 osallistui 46 kilpailutyötä, joista 13 valittiin shortlistalle. Videoilla välitämme palkittujen töiden tekijöiden puheenvuorot. Myös tallenne Kuntamarkkinoilla esitetystä palkintojenjaosta on katsottavissa alla.

Kuntamarkkinoinnin SM-klpailujen voittajat 2020

Hopeaa: Emme odota ihmeitä, teemme Niitä! - Iisalmi Katso myös hopeasijan tuomaristoperustelu
Pronssia: Kymsoten prototyypit: tuomariston perustelu

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailujen finalistit 2021-2018