
- kuntalaki
- päätöksenteko ja muutoksenhaku
- julkisuus
- maankäyttö ja rakentaminen
Kuntaliiton asiantuntijat ovat kehittäneet kuntien käyttöön uuden tekoälyä hyödyntävän chatbot-palvelun. Palvelun nimi on Kysy jääviydestä ja se ratkoo esteellisyyskysymyksiä Kuntaliiton lakiyksikön esteellisyyssivujen osana. Palvelu on suunnattu kaikille kunnallisessa päätöksenteossa mukana oleville ja siitä kiinnostuneille, eli viranhaltijoille, luottamushenkilöille ja tavallisille kansalaisille.
Palvelun tavoitteena on auttaa kuntien päättäjiä paremmin tunnistamaan ne tilanteet, joissa heidän tulisi jäävätä itsensä päätöksenteossa. Vastuu jääväämisestä on aina päättäjällä itsellään. Palvelun perimmäinen tavoite on tukea demokraattista päätöksentekoa kunnissa ja vahvistaa luottamusta hyvään kunnallisen päätöksentekoon. Kysy jääviydestä -chatbot toimii vain suomeksi.
Kysy jääviydestä -palvelu on rajattu vastaamaan ainoastaan kuntien esteellisyyskysymyksiin; esimerkiksi vaalikelpoisuuskysymyksiin se ei osaa vastata. Chatbotin saa auki tämän ja muiden lakiyksikön esteellisyyttä koskevien verkkosivujen oikeasta alareunasta näkyvästä sinisestä puhekuplasymbolista.
Valintanappien käyttäminen
Valintanappeja käyttäessäsi pohdi oma kysymyksesi ensin valmiiksi. Tässä vaihtoehdossa robotin vapaaseen tekstikenttään ei kirjoiteta mitään, vaan vastaus saadaan valitsemalla kysymykseesi sopiva vaihtoehto botin tarjoamista painikkeista. Oikean vastauksen saadaksesi ole tarkkana käsitteiden kanssa.
Keskeisten käsitteiden osalta botti tarjoaa linkkejä, jotka ohjaavat Kuntaliiton sivuille, joissa asiaa avataan enemmän. Esimerkiksi läheinen on termi, joka usein liittyy esteellisyyskysymyksiin ja olennaista tunnistaa, minkä tyyppistä läheistä tarkoitat omassa kysymyksessäsi.
Kysymys vapaaseen tekstikenttään
Tässä kysymys kirjoitetaan omin sanoin chatbotin alareunassa näkyvään tekstikenttään. Kysymyksen kokonaisuus täytyy muotoilla yhdellä kertaa ennen kuin lähetät kysymyksen. Kysymyksesi voi kuitenkin muodostua useasta virkkeestä. Mahdollisilla tekstiin jääneillä kirjoitusvirheillä, välimerkeillä tai isoilla ja pienillä kirjaimilla ei ole merkitystä.
Olemme täällä Kuntaliitossa sitoutuneet kehittämään Kysy jääviydestä -palvelua paremmaksi ja seuraamme sille osoitettuja kysymyksiä viikoittain.
Chatbot perustuu tekoälyyn. Se voi tehdä virheitä, ja palvelun alkuajat tekeekin, mutta näitä virheitä korjataan koko ajan. Lisäksi chatbot oppii virheistään: Koulutuksen jälkeen se ei tee samaa virhettä toista kertaa. Palvelun luotettavuus kasvaa käytön myötä koko ajan.
Palautetta ja kehittämisehdotuksia palvelusta voi lähettää Kuntaliittoon lisätietokentän asiantuntijoille. Palaute käsitellään Kuntaliiton sisäisessä ryhmässä, joka vastaa botin kehittämisestä.
Lisätietoja projektista antaa Elisa Kettunen tietoyhteiskuntayksiköstä. Lisätietoa palvelusta ja juridisista kysymyksistä lakiyksiköstä.
Palvelu on kehitetty osana Kuntaliiton Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektia lakiyksikön ja tietoyhteiskuntayksikön yhteistyönä. Kehittämisvaiheessa vuoden 2019 aikana yhteistyötä on tehty myös Sanastokeskus TSK:n kanssa. Chatbotin palveluympäristön toteuttaja on Ultimate.ai.
Kuntaliiton esteellisyyssanasto (2019)
Maksuton e-julkaisu. Taustalla Kuntaliitto & Sanastokeskus TSK. Kuntaliiton verkkokauppa
Esteellisyys
Lisätietoa esteellisyyden soveltamisesta, vaikutuksesta ja lajeista
Vaalikelpoisuus: Kunnanhallituksen, lautakuntien ja muiden toimielinten valinnat
Kuntaliiton yleiskirje (2016)
Vaalikelpoisuus valtuustoon
Kuntaliiton yleiskirje (2017)