Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu

Mistä kilpaillaan?

Onko kunnassasi toteutettu markkinoinnilla tai tehokkaalla viestinnällä kampanja tai käytäntö, jolle haluaisit näkyvyyttä laajemmin kuntakentällä? Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu kokoaa vuosittain Suomen kuntien ja seutujen markkinoinnin tekijät oppimaan hyvistä käytännöistä kilpailuun osallistuvien töiden avulla. Tämän kilpailun hyväksi koetut käytännöt ovat vapaasti hyödynnettävissä kuntien markkinoinnissa ja viestinnässä.

Järjestäjinä toimivat Kuntaliitto, SEKES ry ja SUOMA ry. Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat kampanjapalkinnot.

Kuntamarkkinointi tukee elinvoimaa

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 16. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 650 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.

Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.

Miten, koska ja milloin

Kilpailuaika vuoden 2021 on päättynyt. Vuoden 2022 kilpailuaika on 1.3.-8.4. Kilpailuun osallistutaan vuoden 2021 aika toteutetulla markkinointi- tai viestintäkampanjalla.

Tuomaristo

Jokainen kilpailuun ilmoitettu työ saa tuomaristolta kirjallisen palautteen. Tuomaristo pyytää kiinnittämään erityistä huomiota työn tavoitteiden asettamiseen, tulosten mittaamiseen, budjetin suhdetta toteutuneisiin tavoitteisiin sekä dokumentointiin. Kampanjoinnin riittävä dokumentointi edesauttaa tuomariston arviointityötä.

Tuomaristossa on vahva kokemus elinkeinon-, matkailun-, työllisyyden ja brändimarkkinoinnin saralta.

Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry

Asiantuntija Ida Honkanen, Työ- ja elinkeinoministeriö

Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry

Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry

Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja.

Ilmoittautuminen ja ohjeet

Ilmoittautumisohjeet, säännöt ja aikaisempien vuosien finalistit löydät täältä.