Kulttuuri ja taide

Kunnan kulttuuritoiminta

Kunnat vastaavat alueensa kulttuurin peruspalveluista. Kunnallinen kulttuuritoiminta perustuu lakiin kuntien kulttuuritoiminnasta.  #kuntienkulttuuritoimintalaki #kulttuuritoimintalaki

Seuraa kirjasto- ja kulttuuriasioita erityisasiantuntija Johanna Selkeen blogia Linjoilla sekä twitterissä @JoSelkee.

Kunnalliset kulttuuripalvelut

Kunnallinen kulttuuritoiminta jakautuu yleensä nk. yleiseen kulttuuritoimintaan, taiteen perusopetukseen sekä musiikki-, teatteri ja museotoimintaan (ml kuorot, bändit, sirkus ja tanssi). Kulttuuritoimintaa tuotetaan monin eri tavoin, kuten kuntien omana toimintana, avustuksin ja tukien kautta sekä ostopalveluna. Moni kunta on mukana myös säätiöissä, järjestöissä ja yhdistyksissä, joiden sääntömääräisenä tehtävänä on jokin kulttuuripoliittinen tavoite tai tehtävä.

Myös yleisen kirjaston toiminnan voi lukea osaksi kunnan kulttuuritoiminnan kokonaisuutta. Taidekasvatuksen ja harrastustoiminnan edistämiseksi on kunnissa kansalais- ja työenväenopistoja sekä lastenkulttuurikeskuksia.

​Kunta on paikallisen ja alueellisen kulttuuritoiminnan koordinaattori, verkostojen rakentaja ja tärkeä yhteyspiste alueen kulttuuritoimijoille. Kunnan kulttuuripalveluista ja tapahtumista saa kootusti tietoa kunnan tiedotuskanavien kautta.

Sivistykselle suunta

Suomen Kuntaliitto  laatii jokaiselle valtuustokaudelle sivistyspoliittisen ohjelman, joka sisältää liiton keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet sivistyspalveluissa.

Uusin asiakirjamme on Sivistyksen suunta 2030, joka löytyy: www.kuntaliitto.fi/sisu2030.

Sivistyksen suunnan lyhenne on #sisu2030

Kuntaliiton sivistyspoliittinen visio

Sivistyspalvelut luovat edellytyksiä, jotta jokainen ihminen voi elää aktiivista, luovaa ja merkityksellistä elämää. Kuntaliitto tukee ja kehittää toimillaan kuntia sivistyspalvelujen järjestämisessä.

Kuntia kuullaan kansallisessa päätöksenteossa ja sen valmistelussa sekä toiminnan arvioinnissa. Kuntaliitto vaikuttaa aktiivisesti kansalliseen päätöksentekoon ja osallistuu asioiden valmisteluun yhteistyössä kuntien ja kuntataustaisten yhteisöjen kanssa.
Kuntaliiton sivistyspoliittinen ohjelma - Sivistyksen suunta 2030

Johanna Selkee