Kunnat olivat mukana vuoden 2018 Urheilugaalassa

Asikkala on Suomen liikkuvin kunta 2017

Asikkala on Suomen liikkuvin kunta. Kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbackan ja hyvinvointijohtaja Matti Kettusen tunnelmat tuoreeltaan valinnan jälkeen.

Asikkala valittiin vuoden 2017 liikkuvimmaksi kunnaksi. Pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen työ kuntalaisten liikkumismahdollisuuksien edistämiseksi palkittiin Urheilugaalassa Uno-pokaalilla ja Liikkuvimman kunnan tittelillä torstai-iltana 18.1.2018.

Kuntaliiton, THL:n, Urheilugaalan ja Olympiakomitean yhteistyössä järjestämässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa etsittiin kuntaa, joka on omalla toiminnallaan erinomaisesti edistänyt kuntalaistensa liikuntamahdollisuuksia. Perinteisen liikunnan ohella painotettiin monisektorista yhteistyötä, eriarvoisuuden kaventamista sekä uusien innovaatioiden hyödyntämistä. Lopullisen valinnan teki Urheilugaalan Suuri raati, johon kuuluu yli 300 yhteiskunnan eri alojen edustajaa ympäri Suomen.

Ensimmäistä kertaa järjestettyyn Suomen liikkuvin kunta -kilpailuun osallistui sata kuntaa eri puolilta Suomea. Kilpailun tavoitteena oli nostaa esille hyviä esimerkkejä siitä, miten kunnissa voidaan saada yhä useampi asukas liikunnan pariin.

– Esimerkit ovat vapaasti hyödynnettävissä kuntakentällä. Kilpailun myötä kuntien välinen verkostoituminen hyvinvointi- ja liikuntapalveluiden kehittämisessä onkin jo lisääntynyt. Liikuntapalvelut toimivat parhaiten, kun kunnan kanssa kuntalaisia liikuttamassa on aktiivisia urheiluseuroja ja innokkaita vapaaehtoisia, Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen toteaa.

– Kunnat ovat merkittäviä liikuntapalvelujen tuottajia ja toimintaedellytysten luojia, vuosittain kunnat ylläpitävät liikuntapalveluja yli 800 miljoonalla eurolla. Tulevaisuudessa kuntien liikuntapalvelut sekä muu terveyttä ja hyvinvointia edistävä työ nousee nykyistäkin tärkeämpään rooliin, mm. maakunta- ja sote-uudistuksen takia.

Finaalissa kolme kuntaa

Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa finaaliin valittiin Asikkala, Pieksämäki ja Pudasjärvi. Finalistit julkistettiin lauantaina 2.12. Yle TV2:n suorassa Urheiluviikonloppu-lähetyksessä.

Finaaliin selvinneillä kunnilla on hyviä tuloksia liikunnan edistämistä kuvaavassa THL:n Teaviisari- verkkopalvelussa. Perinteisen liikunnan ohella painotettiin monisektorista yhteistyötä, eriarvoisuuden kaventamista sekä uusien innovaatioiden hyödyntämistä.

Asikkala

Päijät-Hämeessä sijaitsevan Asikkalan kuntastrategiaan terveysliikunta ja hyvinvoinnin edistäminen on kuulunut kymmenen vuoden ajan. Kaikki kunnan koulut ovat liikkuvia kouluja ja jokaisessa päiväkodissa on liikuntavastaavat. Liikuntaneuvontaan on mahdollisuus ohjautua neuvolaikäisestä alkaen. Vähiten liikkuvat kuntalaiset pääsevät halutessaan nopeasti liikuntaneuvontaan.

Pieksämäki

Pieksämäki Etelä-Savossa on panostanut vähän liikkuvien kuntalaisten elintapaohjaukseen liikuntatoimen, perusturvan ja työterveyshuollon yhteistyöllä. Käytössä on ns. sote-kortti, joka myönnetään kohdennetusti liikuntaneuvonnan asiakkaille. Kortti mahdollistaa uimahallin ja kuntosalin rajoittamattoman käytön. Liikkuva koulu -toiminnan ohella kaikki soveltavan liikunnan palvelut ostetaan kaupungin omistamalta Seutuopistolta. Sen liikuntaryhmiin osallistuu joka viides kaupunkilainen vuosittain.

Pudasjärvi

Pudasjärvi Pohjois-Pohjanmaalla käyttää rahaa liikuntaan reippaasti keskivertokuntia enemmän. Yhteistyössä Oulunkaaren-kuntayhtymän terveyspalveluiden kanssa asiakkaita ohjataan suoraan liikuntapalveluiden asiakkaiksi. Sinne ohjataan myös nuoria kouluterveydenhuollon kautta. Uuden teknologian avulla liikkujia seurataan etänä hyödyntäen uusinta teknologiaa aktiivisuuskellojen ja älyvaakojen kautta. Livevideon avulla ryhmäliikuntatunteja välitetään tällä hetkellä kolmen sivukylän kylätaloille.

Asikkala on Suomen liikkuvin kunta - pitkäjänteinen työ kaikkien kuntalaisten liikuttajana toi voiton

Asikkala on valittu Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi Urheilugaalassa Hartwall Arenalla. Asikkalan kunta on edistänyt kuntalaistensa liikkumismahdollisuuksia suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Työ palkittiin Urheilugaalassa Uno-pokaalilla ja Liikkuvimman kunnan tittelillä torstai-iltana 18.
lateral-image-right
liikkuvin kunta finalistit

Asikkala, Pieksämäki ja Pudasjärvi ovat Suomen liikkuvin kunta -kisan finalistit

Kuntaliiton, Urheilugaalan, THL:n ja Olympiakomitean yhteistyössä järjestämässä kilpailussa haettiin kuntia, jota edistävät innovatiivisella tavalla kuntalaistensa liikkumista. Finaaliin selvinneillä kunnilla on myös hyviä tuloksia liikunnan edistämistä kuvaavassa THL:n Teaviisari- verkkopalvelussa.
lateral-image-left
liikkuvinkunta

Suomen liikkuvin kunta –finalistit julki lauantaina

Ensimmäistä kertaa järjestetty Suomen liikkuvin kunta -kilpailu sai erinomaisen vastaanoton, sillä 100 kuntaa tavoitteli titteliä. Suomessa on 311 kuntaa, joten kilpailuun lähti mukaan lähes joka kolmas kunta.
lateral-image-right
liikunta

Kuntaliitto etsintäkuuluttaa Suomen liikkuvinta kuntaa

Ensimmäistä kertaa järjestettävässä Suomen liikkuvin kunta -kilpailussa etsitään kuntalaisten liikuntamahdollisuuksia erinomaisesti edistänyttä kuntaa.
lateral-image-left