Yleiset kirjastot ja kirjastotoiminta

Vuoden kirjastokunta -kilpailu 2019

Vuoden kirjastokunta -kilpailun logo

Vuoden Kirjastokunta -kilpailun finalistit ovat Helsinki, Ii, Kurikka, Mikkeli ja Tampere

Kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle myönnettävä Vuoden kirjastokunta -palkinto jaetaan tänä vuonna toista kertaa. Kuntaliiton järjestämän kilpailun voittoa tavoitteli 28 kuntaa, joista finaalin valittiin viisi hakijaa. Tänä vuonna kilpailun teemana oli lukeminen ja lukemisen edistäminen.

Kilpailun voittaja julkistetaan Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 26.10.2019 klo 13.00. Loppukilpailun tuomarina toimii juontaja ja kirjailija Jenni Pääskysaari. Lisäksi Suomen kirjastoseura järjestää verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valitaan yleisön suosikki. Yleisöäänestykseen voi osallistua 4.10. jälkeen Suomen kirjastoseuran Facebook-sivuilla osoitteessa www.facebook.com/kirjastoseura

Katso kooste finalistien videoesittelyistä tästä.

Vuoden 2018 kirjastokunta oli Espoo ja yleisön suosikki Salla

Kuntaliitto jakoi vuonna 2018 ensimmäistä kertaa Vuoden kirjastokunta -palkinnon. Palkinto myönnetään kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle. Kilpailu avataan tas elokuussa 2019 ja palkinnot jaetaan lokakuun 26. päivänä Helsingin kirjamessuilla.

Katso Sellon kirjastossa järjestetyn palkintojuhlan videointi (30min). Espoo juhlisti yhdessä henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa saamaansa tunnustusta 4.12.2018.

Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa asiantuntijoista koostuva palkintolautakunta valitsi hakijoista viisi finalistia, jotka paljastettiin Turun Kirjamessuilla 5.10.2018. Kilpailun voittaja julkistettiin Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 27.10.2018 klo 13.00. Kilpailun tuomarina toimi Duudsonien Jarppi Leppälä. Lisäksi Suomen kirjastoseura järjesti verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valittiin yleisön suosikki. Yleisön suosikiksi nousi Sallan kirjasto.

Paljon onnea voittajille!

Katso vuoden 2018 kirjastokuntafinalistit täältä.

kirjasto

Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit julkistettiin Turun kirjamessuilla

Turun Kirjamessuilla julkistetut Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit ovat Espoo, Iisalmi, Lieto, Salla ja Seinäjoki. Kuntaliitto järjestää kilpailun yhteistyössä Suomen Kirjastoseuran ja Lukukeskuksen kanssa.
lateral-image-right
kirjasto

Kuntaliitto palkitsee ensimmäistä kertaa vuoden kirjastokunnan

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden kirjastokunta -palkinnon. Palkinto myönnetään kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle. Kilpailun avulla Kuntaliitto yhteistyökumppaneineen haluaa nostaa esiin ja juhlistaa kirjastojen tekemää työtä.
lateral-image-left