EU ja kansainvälisyys

Kuntaliitto valvoo kuntien ja maakuntien etuja Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Haluamme vaikuttaa EU:n toimintaan sekä hyödyntää kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia turvataksemme kuntien toiminta- ja kehittämisedellytyksiä. Kuntaliitolla on myös EU-edunvalvontaa tukeva toimisto Brysselissä.

eu

Kuntaliiton EU-edunvalvonta

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan lähtökohtana on Suomen kunnallishallinnon toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen vaikuttamalla Euroopan unionin toimintaan ja hyödyntämällä EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön.

brysselin toimisto

Brysselin toimisto

Kuntaliiton Brysselin toimisto tukee Kuntaliiton edunvalvontaa seuraamalla EU:n toimielinten työtä ja päätöksentekoa alue- ja paikallistason näkökulmasta sekä välittämällä tietoa Brysselin ja Suomen välillä.

lateral-image-right
alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea osallistuu EU:n lainsäädäntötyöhön antamalla lausuntoja komission, neuvoston ja parlamentin käsittelemistä asioista. Alueiden komitea tuo kuntien ja alueiden näkemykset EU:n päätöksentekoon.

Kuntavaalit

Kuntavaalit 2021

Seuraavat kuntavaalit järjestetään kesäkuussa 2021. Silloin meillä on mahdollisuus valita, kuka meitä edustaa kuntien päättävissä elimissä. Kuntavaalit ovat meille ennen kaikkea lähidemokratiaa edustavat vaalit, joissa valitaan ne päättäjät, jotka ovat lähimpänä jokapäiväistä arkeamme.

Hae lisää