EU ja kansainvälisyys

Kuntaliitto valvoo kuntien ja maakuntien etuja Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Haluamme vaikuttaa EU:n toimintaan sekä hyödyntää kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia turvataksemme kuntien toiminta- ja kehittämisedellytyksiä. Kuntaliitolla on myös EU-edunvalvontaa tukeva toimisto Brysselissä.

eu

Kuntaliiton EU-edunvalvonta

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan lähtökohtana on Suomen kunnallishallinnon toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen vaikuttamalla Euroopan unionin toimintaan ja hyödyntämällä EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön.

brysselin toimisto

Brysselin toimisto

Kuntaliiton Brysselin toimisto tukee Kuntaliiton edunvalvontaa seuraamalla EU:n toimielinten työtä ja päätöksentekoa alue- ja paikallistason näkökulmasta sekä välittämällä tietoa Brysselin ja Suomen välillä.

lateral-image-right
alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea osallistuu EU:n lainsäädäntötyöhön antamalla lausuntoja komission, neuvoston ja parlamentin käsittelemistä asioista. Alueiden komitea tuo kuntien ja alueiden näkemykset EU:n päätöksentekoon.

Hae lisää

EU ja kansainvälisyys -uutiskirje
Kaupunkiin!-projektin kuvituskuva.

Keskusteluja kaupungistumisen vaikutuksesta

Kaupungistuminen kohtelee suomalaisia kuntia eri tavoin. Yhtäällä kamppaillaan kasvun haasteiden kanssa, kun samaan aikaan toisaalla väestön väheneminen aiheuttaa toisenlaisia paineita.