EU ja kansainvälisyys

Kuntaliitto valvoo kuntien ja maakuntien etuja Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Haluamme vaikuttaa EU:n toimintan sekä hyödyntää kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia turvataksemme kuntien toiminta- ja kehittämisedellytyksiä. Kuntaliitolla on myös EU-edunvalvontaa tukeva toimisto Brysselissä.

Suomen EU-puheenjohtajakausi ja kunnat

Suomen EU-puheenjohtajakausi käynnistyi 1.7.2019. Kuntaliitto on mukana puheenjohtajakauden tapahtumissa ja ohjelmassa.
Committee of the Regions

Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea osallistuu EU:n lainsäädäntötyöhön antamalla lausuntoja komission, neuvoston ja parlamentin käsittelemistä asioista. Alueiden komitea tuo kuntien ja alueiden näkemykset EU:n päätöksentekoon.
EU

Kuntaliiton EU-edunvalvonta

Kuntaliiton EU-edunvalvonnan lähtökohtana on Suomen kunnallishallinnon toimintaedellytysten turvaaminen ja kehittäminen vaikuttamalla Euroopan unionin toimintaan ja hyödyntämällä EU-jäsenyyden tarjoamia mahdollisuuksia kansainväliseen yhteistyöhön.
Brysselin toimisto

Kuntaliiton Brysselin toimisto tukee Kuntaliiton edunvalvontaa seuraamalla EU:n toimielinten työtä ja päätöksentekoa alue- ja paikallistason näkökulmasta sekä välittämällä tietoa Brysselin ja Suomen välillä.
Kuntamarkkinat

Kuntamarkkinat pidettiin 11.-12.9.!

Kuntamarkkinat on kunta-alan tärkein tapaamispaikka, jossa keskustellaan julkisen hallinnon ajankohtaisista asioista. Vuoden 2019 Kuntamarkkinoilla tarjolla oli satoja seminaareja, tietoiskuja ja näytteilleasettajia.

lateral-image-left