Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2020

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu kokoaa vuosittain Suomen kuntien ja seutujen markkinoinnin tekijät arvioimaan omaa työtään ja oppimaan hyvistä käytännöistä. Järjestäjinä toimivat Kuntaliitto, SEKES ry ja SUOMA ry.

Kolme palkintosijaa ratkaistiin viiden finalistin joukosta. Vuonna 2020 loppusuoralle valikoituivat Iisalmen kaupungin, Kymsoten, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton, House of Lapland Oy:n sekä Vaasan seudun työt. Varsin erilaisissa töissä oli pohjana huolellista brändityötä ja tuloksena elinvoiman ja kehityksen voimistumista. Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2020 palkintotiedote.

Yhteistyökumppaneina ja palkintojen mahdollistajina toimivat Sanoma Media Finland Oy, Miltton ja Suomen matkailun alueorganisaatiot SUOMA ry/100syytä matkailla Suomessa.
Hankkeen projektijohdosta vastaa Suomen Kuntaliitto.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2020 finalistien videot:

Kultaa: Sound of Lapland
House of Lapland Oy

Hopeaa: Emme odota ihmeitä. Teemme niitä.
Iisalmen kaupunki

Iisalmi tarvitsee uusia ihmeidentekijöitä töihin alueen kansainvälisiin yrityksiin. Iisalmen kaupunki yhdessä paikallisten yrittäjien kanssa sitoutuivat sloganin ”Emme odota ihmeitä. Teemme niitä.” toteuttamiseen.

Pronssia: Kymsoten prototyypit
Kymsote

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Kymsoten tehtävänä on järjestää ja tuottaa seudun asukkaille yhdenvertaiset ja saavutettavat sote-palvelut. Kehittämistyöhön kuuluu olennaisesti kuulla seudun asukkaita. Ajatus prototyypeistä syntyi, kun haluttiin luoda täysin uudenlainen, pitkäjänteinen osallistamisen tapa, jossa seudun ihmiset pääsevät aidosti vaikuttamaan Kymsoten erilaisiin kehittämistoimenpiteisiin

Kunniamaininta: Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointi
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointikampanja vetosi tunteellisesti uran ja työn yhdistämiseen, oravanpyörästä irti pääsemiseen. Taustalla vaikutti ajatus maailmankarjalaisesta heimosta, jolle työ on tärkeää - mutta ei niin tärkeää kuin läheiset ja elämän merkityksellisyys.

Kunniamaininta: Vaasa.fi - seudullinen verkkopalvelu
Vaasan kaupunki, VASEK, Visit Vaasa, Merenkurkun maailmanperintö ry

Vaasa.fi -seudullisessa verkkopalvelussa lähtökohtana oli käyttäjälähtöinen suunnittelu, osallistaminen, saavutettavuus ja vaivaton mobiilikäyttö. Yhteistyö laajeni myös yhteisen visuaalisen ilmeen luomiseen.

Eija Rautiainen

Etunimi
Eija
Sukunimi