Sosiaali- ja terveysasiat

Sosiaali- ja terveydenhuolto on kunnan suurin toimiala ja keskeinen osa suomalaista hyvinvointipalvelujärjestelmää. Väestön perusoikeuksiin kuuluvien sosiaali- ja terveyspalvelujen lakisääteinen järjestämisvastuu kuuluu kunnille. Kunnat voivat tuottaa palvelut joko itse, yhdessä muiden kuntien kanssa tai hankkia ne järjestöiltä tai yksityisiltä palveluntuottajilta.

Suomalainen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä on osoittautunut laadukkaaksi ja kustannustehokkaaksi ja sillä on laaja väestön tuki. Kuntaliitto valvoo kuntien etua sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön valmistelussa ja toimeenpanossa, antaa kunnille asiantuntijapalveluja ja tukee kuntia palvelujen kehittämisessä sekä tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamisessa.

Sote-studion banneri

Webcast: Sote-studio

Sote-studiossa Kuntaliiton asiantuntijat käsittelevät ajankohtaisia aihepiirejä tuoreeltaan.

Teams-Lastensuojelutunti

Teams: Lastensuojelutunti

Uudessa lastensuojelutunti -ohjelmassamme käymme vuorovaikutteisesti läpi lastensuojelukentän ajankohtaisia asioita.

Sosiaali- ja terveysinfo -uutiskirjeet

Sosiaali- ja terveysinfo -uutiskirje kertoo sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaiset uutiset ja lainsäädäntömuutokset sekä esittelee julkaisut ja tulevat tapahtumat.

AKUSTI-foorumi

Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi AKUSTI. AKUSTI-foorumi on alueiden ja kuntien, Kuntaliiton sekä kansallisten toimijoiden yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkosto, joka toimii Kuntaliitossa projektirahoituksella. Työtä rahoittavat

Tiimikuva tieto ja talous

Sosiaali- ja terveydenhuollon tilastot ja erillisselvitykset

Kuntaliitto tuottaa vuosittain mahdollisimman ajantasaista tietoa kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannuksista sekä sairaanhoitopiirien toiminnasta ja taloudesta.

5 henkilöä

Sosiaali- ja terveydenhuollon verkostot

Teemme läheistä yhteistyötä kuntien ja kuntayhtymien kanssa mm. yhteisissä kehittämishankkeissa ja verkostoissa sekä välittämällä tietoja eri kohderyhmille.

Kuntapäättäjä-palvelu

Tutustu Kuntapäättäjä-palveluun!

Kuntaliiton ja FCG:n Kuntapäättäjä-palvelu tarjoaa luottamushenkilöille tietoa ja oppia päätöksenteon tueksi.