Suun terveydenhuollon asiakasmaksut

Suun terveydenhuollon palveluista perittävät asiakasmaksut on asiakasmaksuasetuksen (912/1992) 9 §:n nojalla sidottu suun terveydenhuollon toimenpideluokitukseen.

​Suun terveydenhuollon asiakkaalta julkisessa terveydenhuollossa perittävät maksut määräytyvät näin pääsääntöisesti p.o. toimenpideluokituksen mukaisten, aika- ym. resurssien tarvetta kuvaavien vaativuusluokkien pohjalta. Kuntaliitto julkaisee tällä sivulla vuosittaisen, kuntien, potilastietojärjestelmätoimittajien ja muiden asiasta kiinnostuneiden tueksi kliinisten toimenpiteiden ja asiakasmaksujen välisiä yhteyksiä kuvaavan vastaavuusluettelon.

Kuntaliiton erityisenä intressinä näiltä osin on se, että kunnallisessa terveydenhuollossa perittävät maksut peritään lakien ja asetusten mukaisesti.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt suun terveydenhuollon toimenpideluokitusta vuoden 2019 aikana. 1.1.2020 lähtien noudatettavaan luetteloon on lisätty vuoden aikana käyttöön otetut uudet koodit ja tekstitäsmennykset sekä huomioitu koodien poistot. Luettelo korvaa vuoden 2019 alussa julkaistun luettelon sekä vuoden 2019 aikana liitteillä ilmoitetut koodien muutokset.

Kuntaliiton yleiskirje 28/2017: Sosiaali- ja terveydenhuollon indeksiin sidotut asiakasmaksut muuttuvat vuoden 2018 alusta

Palvelusähköposti-symboli

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
sosiaali ja terveys

Sähköposti
Vastuualueet

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevissa asioissa. Näissä kysymyksissä suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry