Suun terveydenhuollon asiakasmaksut

Suun terveydenhuollon palveluista perittävät asiakasmaksut on asiakasmaksuasetuksen (912/1992) 9 §:n nojalla sidottu suun terveydenhuollon toimenpideluokitukseen.

​Suun terveydenhuollon asiakkaalta julkisessa terveydenhuollossa perittävät maksut määräytyvät näin pääsääntöisesti p.o. toimenpideluokituksen mukaisten, aika- ym. resurssien tarvetta kuvaavien vaativuusluokkien pohjalta. Kuntaliitto julkaisee tällä sivulla vuosittaisen, kuntien, potilastietojärjestelmätoimittajien ja muiden asiasta kiinnostuneiden tueksi kliinisten toimenpiteiden ja asiakasmaksujen välisiä yhteyksiä kuvaavan vastaavuusluettelon.

Kuntaliiton erityisenä intressinä näiltä osin on se, että kunnallisessa terveydenhuollossa perittävät maksut peritään lakien ja asetusten mukaisesti.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt suun terveydenhuollon toimenpideluokitusta keväällä 2019. Lisäksi 1.8.2019 on otettu käyttöön 2 uutta kuvantamisen koodia. Asiakasmaksujen näkökulmasta oleelliset muutokset koskevat koodeja SHB00, SXC06, WX001, WX002, EB1DI ja EB1TW.  Voimassa olevat uudet koodit ja tekstimuutokset on kuvattu liitteessä 1a.

Liite 1aa täydentää 19.11.2018 julkaistua vastaavuusluetteloa ja korvaa 4.7.2019 julkaistun liitteen 1 ja 8.8. julkaistun liitteen 1a.

Sosiaali- ja terveydenhuollon indeksiin sidotut asiakasmaksut muuttuvat vuoden 2018 alusta

Palvelusähköposti-symboli

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
sosiaali ja terveys

Sähköposti
Vastuualueet

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevissa asioissa. Näissä kysymyksissä suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry