Sivistys ja sote

Sivistys- ja sote-palveluiden yhdyspinnat (SISOTE) on laaja ja moninainen kokonaisuus. Sujuvaa yhteistyötä tarvitaan esimerkiksi kuntien vastuulla olevien varhaiskasvatuksen, eri koulutusmuotojen, nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalveluiden sekä hyvinvointialueen vastuulla olevien neuvolan ja kouluterveydenhuollon, vammaispalvelujen, lastensuojelun, perhetyön ja kuntoutuksen yhdyspinnoilla. Lisäksi kuntien ja hyvinvointialueiden molempien vastuulla olevia palveluita ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä opiskeluhuolto.

Sivistys- ja sote-palveluiden osalta tuemme hyvinvointialueiden ja kuntien sekä muiden koulutuksenjärjestäjien välistä yhteistyötä ja toimivia yhteistyörakenteita.  Tarkoituksena on myös tunnistaa sivistyksen ja soten kytköksiä myös muihin yhdyspintakokonaisuuksiin. Sisote-työskentelyssä tuomme yhteen edustajia sivistyspalveluista ja hyvinvointialueilta erilaisten yhdyspintateemojen merkeissä, lisäämme tietoa ja ymmärrystä yhdyspintatyön kehittämisen tarpeesta sekä edistämme hyvien yhteistyömallien valmistelua alueilla. Työskentelyyn liittyy erilaisia tapahtumia, koulutuksia ja työpajatyöskentelyä ja siinä voimme tuottaa suosituksia, oppaita tai muuta materiaalia tehtäväkohtaisten sivistys- ja sote-palveluihin liittyvän yhdyspintavalmistelun tueksi.

Tapahtumat

Kuntien ja hyvinvointialueiden yhdyspintafoorumi: Sivistyksen ja soten yhdyspinnat pe 25.11.

Sivistys- ja sote-palveluiden yhdyspinnat toimiviksi 3.11.

Tutustu kuntien ja hyvinvointialueiden yhdyspintoihin

Tuotamme ohjeita ja työvälineitä kuntien ja hyvinvointialueiden yleisen yhteistyörakenteen ja yhdyspintojen suunnittelun tueksi sekä tuomme kuntia ja hyvinvointialueita yhteistyön, toimintamallien ja työnjaon suunnittelussa.

lateral-image-left
Jaana Viemerö

Erityisasiantuntija
Sote-yksikkö