AKUSTI-verkostolta tukea sote-tietohallinnon muutoksissa

AKUSTI-foorumi on alueiden ja kuntien, Kuntaliiton sekä kansallisten toimijoiden yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon muutoksia tukeva verkosto.

AKUSTIn toiminta on avointa, ja kehitysprojektien tulokset ovat laajasti käyttöönotettavissa ja selvitysten tulokset hyödynnettävissä.  Toteutettavista yhteistyökohteista ja käynnistettävistä projekteista sovitaan AKUSTIn johtoryhmässä. Valmistelevaa työtä tekee sekä Kuntaliitossa työskentelevä sihteeristö, että AKUSTIn työvaliokunta.

AKUSTI-foorumin väliarvioinnin yhteydessä kartoitettiin vuoden 2020 toiminnan painopistealueita. Painopistealueet tekemiselle ovat:

Yhteinen vaikuttamistyö

AKUSTI kokoaa sairaanhoitopiirien ja kuntien näkemyksiä ja tuo niitä esille kansallisessa kehittämistyössä. Painotustarpeet tässä kehittämistyössä ovat:

• vaikuttamistyön nostaminen vahvemmin mukaan toiminnan kohteeksi

• siirtyminen reaktiivisesta toimintatavasta kohti proaktiivista

Muutoksen tukija – digitalisaatio

AKUSTI tukee kunnissa ja kuntayhtymissä tapahtuvaa digitaalisia työvälineitä tukevaa toiminnallista muutosta. Digitalisaatiota koskevien muutosten tukemisen painotustarpeet ovat:

• toimintaa kohdistettava voimakkaammin myös organisaatioiden johtoon ja toiminnan kehittäjiin ja löydettävä keinoja mahdollisuuksien laajempaa hyödyntämisen vauhdittamiseen / esteiden poistamiseen

• tiiviimpi yhteistyö Kuntaliiton ja muiden toimijoiden substanssiverkostojen kanssa

Muutoksen tukija – tietojärjestelmäratkaisut

AKUSTI tukee sote-palveluiden ja niissä käytettävien tietojärjestelmäratkaisujen alueellista kokoamista yhtä kuntaa ”leveämmälle harteille”. Pyrimme myös tunnistamaan alueellisten sote-toimijoiden ja kuntien välistiä digitalisaatio/ICT-yhdyspintoja. Painotustarpeet tässä työssä ovat:

• maakunta- ja sote-uudistusta tukevan työn rinnalle voimakkaammin vapaaehtoiselta pohjalta tehtävien muutosten tukeminen (esim. sote-kuntayhtymät)

• tiiviimpi yhteistyö valtakunnallisten ja alueellisten palvelukeskusten ja inhouse-yhtiöiden kanssa

Mitä AKUSTIssa on meneillään?

Pysy ajantasalla AKUSTI-foorumin toiminnasta ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyön tapahtumista. "Nyt meneillään"-sivulla pyrimme avaamaan AKUSTI-foorumin käynnissä ja valmisteltavana olevia projekteja. Ajankohtaisissa AKUSTI-areenan etäyhteyksiä hyödyntävissä tapahtumissa pääset kuulemaan missä mennään sote-asioiden tiedonhallinnassa ja julkituomaan näkemyksesi ja hyväksi koetut työtapasi. AKUSTI-viestintäkirjeen tilaamalla ajankohtaisasiat tällä rintamalla tulevat luoksesi - liity tilaajiin tästä. Jo ilmestyneet viestintäkirjeet löydät tästä.

AKUSTIn uusimmat markkinointikirjeet:

Sähköistä viestintää AKUSTIsta 2/2020

Sähköistä viestintää AKUSTIsta 1/2020

Sähköistä viestintää AKUSTIsta 8/2019

Akustin Kehityskompassi

Kehityskompassi käyttäjälähtöiseen palvelukehitykseen

Sote-palvelukehittäjän työkalu ohjaa kehitystyön rajalliset resurssit tärkeimpiin kohteisiin, edistää parhaita käytänteitä, auttaa välttämään sudenkuopat, luo kehitystiimille yhteisen kielen ja tarjoaa kehitystiimille ja johdolle visuaalisen, yhteisen näkemyksen kehitysprojektin tilasta.

lateral-image-right

Päätöksenteko kunnissa ja sote-ICT:n jatkuva kehittäminen

AKUSTI-foorumi tuotti videon tukemaan päätöksentekoa kunnissa ja kuntayhtymissä. Video tukee jatkuvan ICT:n kehittämisen tärkeyttä ja sen merkitystä osana palvelukehittämistä ja tietojärjestelmien elinkaarta mm. APTJ-konsolidaatioissa.

AKUSTI-foorumin ryhmät ja toimintamalli

AKUSTI-foorumin toimintamallissa on päätöksiä tekevä johtoryhmä ja asioita valmisteleva työvaliokunta sekä nelihenkinen sihteeristö.

AKUSTIssa NYT

AKUSTI-foorumin käynnissä ja valmisteltavana olevat projektit. Sisältää myös linkit seminaareihin ja tapahtumiin.

AKUSTI-areena

AKUSTI-areenan tarkoituksena oli lisätä eri osapuolten välistä ymmärrystä ja kokemuksia liittyen sosiaalihuollon tiedonhallinnan kehittämiseen parhailla käytänteillä. Seuraavat AKUSTI-areenat 6.2. ja 11.3.2020.

Julkaisut

AKUSTI-foorumin projektien myötä syntyy lukuisa määrä työkaluja, esityksiä ja oppaita, jotka ovat vapaasti käytettävissä.

AKUSTI-projektit ja kansalliset kehittämishankkeet

AKUSTI-foorumin projektit ja kansalliset kehittämishankkeet UNA-, ODA, ja Virtuaalisairaala 2.0.

Kesäseminaarit ja tiedonhankintamatkat

AKUSTI-foorumi on järjestänyt vuosittain sote-ICT ja tiedonhallintaan liittyvän tiedonhankintamatkan Eurooppaan sekä kesäseminaarin tilannekuvan ja verkostoinnin merkeissä.

Hanna Menna

Etunimi
Hanna
Sukunimi
Menna
Erityisasiantuntija

+358 9 771 2043
Kännykkä
Vastuualueet
  • Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi AKUSTI:n toimintaa tukevan Kuntaliiton sihteeristön tehtävät.
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry