Sosiaali- ja terveydenhuolto

Tilastot ja erillisselvitykset

soten tietotiimi.

Kuntaliitto tuottaa vuosittain mahdollisimman ajantasaista tietoa kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannuksista sekä sairaanhoitopiirien toiminnasta ja taloudesta. Tiedot on kerätty pääosin suoraan kunnista/kuntayhtymistä. Tietoja on täydennetty muiden tilastontuottajien, kuten Tilastokeskuksen ja Kelan, tiedoilla. Lisäksi Kuntaliitto tekee erillisselvityksiä sosiaali- ja terveystoimeen liittyvistä ajankohtaisista aiheista.

Kuntaliiton verkkopalvelussa

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen 2020

kartta-sosiaali-ja-terveydenhuollon-järjestaminen-2020

Kuntaliitto on selvittänyt perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen järjestämistä Manner-Suomen kunnissa vuonna 2020, jolloin Manner-Suomessa on yhteensä 294 kuntaa. Perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelut voi järjestää kunta tai yhteistoiminta-alue.

Yhteistoiminta-alueiden vaihtoehtoisia organisointimuotoja ovat kuntayhtymä ja vastuukuntamalli. Vastuukuntamallissa yksi kunta hoitaa tehtäviä sopimuksen nojalla myös muiden kuntien puolesta. Kuntayhtymä on kuntien muodostama yhteenliittymä, jolle kunnat ovat luovuttaneet kunnallisia tehtäviä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen vuonna 2020, muutokset edelliseen vuoteen, kuntakartta ja Excel-aineisto.

Manner-Suomen kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon nettokustannukset euroa / asukas

Manner-Suomen 295 kunnan sosiaali- ja terveystoiminnan nettokustannukset olivat 3 327 euroa / asukas vuonna 2018. Erikoissairaanhoidon osuus tästä oli 38 % eli 1 255 euroa/asukas ja perusterveydenhuollon osuus 18 % eli 606 euroa / asukas. Ikääntyneiden palvelut (pl. kotihoito) osuus sosiaali- ja terveystoiminnan nettokustannuksista oli yhteensä 14 % eli 454 euroa/asukas.

Tietojen lähde on Tilastokeskuksen Kuntataloustilasto 2018. Tilastoa varten kerätään tietoja kaikilta Suomen kunnilta ja kuntayhtymiltä.

Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon nettokustannukset euroa / asukas, selvitys kokonaisuudessaan ja Excel-aineistot.

Sairaanhoitopiirien osavuosi- ja vuosikatsaukset ajalta 2019–2015

Kuva-sairaanhoitopiirien-tammi-joulukuu-kokonaismuutos-verrattuna-edelliseen-vuoteen

Yhteenvetoon on koottu 20 sairaanhoitopiirin kysyntää, tuotantoa ja taloutta koskevia osavuosi- ja vuosikohtaisia seurantatietoja. Koko vuotta koskevissa tiedoissa on mukana lisäksi voimavaratiedot, sairaansijat ja henkilöstötiedot ammattiryhmittäin. Tiedot esitetään sairaanhoitopiireittäin ja erityisvastuualueittain.

Osavuosi- ja vuosikatsaukset ajalta 2019-2015.

Suurimpien kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon nettotoimintamenot, osavuosi- ja vuosikatsaukset ajalta 2019–2015

Yhteenvedossa on mukana 43 suurimman kunnan sekä kahdeksan kuntayhtymän osavuosi- ja vuosikohtaisista toteumatiedoista raportoituja todellisia sosiaali- ja terveystoimen nettotoimintamenoja. Niitä verrataan edellisvuoden vastaaviin menoihin sekä alkuperäisiin talousarvioihin. Taulukoissa on mukana myös ikäihmisten väestöosuuksien indeksit sekä sairastavuusindeksit.

Reaalimenojen lisäksi raportissa on sosiaali- ja terveystoimen tarvevakioidut nettotoimintamenot, euroa/asukas. Tarvekerroin pohjautuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottamaan tilastolliseen vertailuaineistoon.

Osavuosi- ja vuosikatsaukset ajalta 2019-2015.

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset, vuosiraportit ajalta 2018–2014

Kuntaliiton sosiaali- ja terveystoimen kustannusvertailujen tarkoitus on antaa kuntien johtaville viranhaltijoille ja luottamushenkilöille luotettavinta ja ajantasaisinta vertailutietoa kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttämistä panoksista.

Suurten kaupunkien (Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Oulu, Pori, Tampere, Turku, Vantaa) osalta vertaillaan terveystoimen kustannuksia. Tarkastelun perustana on perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon tietojen lisäksi tiedot sosiaalitoimen puolelta ympärivuorokautisesta hoidosta ja kotipalvelusta.

Keskisuurten kuntien (Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Loviisa, Porvoo, Rovaniemi, Salo, Sipoo ja Tuusula) sekä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sekä Mustijoen perusturva -kuntayhtymän joukossa vertaillaan sosiaali- ja terveystoimen kustannuksia kokonaisuudessaan.

Vuosiraportit ajalta 2018–2014.

Kuntaliiton muita erillisselvityksiä sosiaali- ja terveystoimeen liittyvistä ajankohtaisista aiheista

Ensihoitoselvitys 2016

Palveluseteliselvitys 2018

Palvelusähköposti-symboli

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
sosiaali ja terveys

Sähköposti
Vastuualueet

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevissa asioissa. Näissä kysymyksissä suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry