Sosiaali- ja terveystoimen tilastot

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset

Kuntaliiton sosiaali- ja terveystoimen kustannusvertailujen tarkoitus on antaa kuntien johtaville viranhaltijoille ja luottamushenkilöille luotettavinta ja ajantasaisinta vertailutietoa kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttämistä panoksista.

Suurten kaupunkien (Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Oulu, Pori, Tampere, Turku, Vantaa) osalta vertaillaan terveystoimen kustannuksia. Tarkastelun perustana on perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon tietojen lisäksi tiedot sosiaalitoimen puolelta ympärivuorokautisesta hoidosta ja kotipalvelusta.

Keskisuurten kuntien (Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Loviisa, Porvoo, Rovaniemi, Salo, Sipoo ja Tuusula) sekä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sekä Mustijoen perusturva -kuntayhtymän joukossa vertaillaan sosiaali- ja terveystoimen kustannuksia kokonaisuudessaan.

Kustannukset on koottu verkostotyönä. Verkostotyön tavoitteena on ollut saavuttaa yhtenäinen ja luotettava tietosisältö kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannuksista. Työ on edellyttänyt kuntien osallistumista tietojen kokoamiseen ja tarkistamiseen. Kuntien kustannukset on saatettu vertailukelpoisiksi ikävakioinnilla.

Verkkoliittymässä http://sotekustannukset.kunnat.net/logon.php verkoston jäsenet voivat tallentaa oman kunnan tietoja sekä etsiä ja vertailla kaikkien mukana olevien kuntien tietoja. Lisäksi verkkoliittymässä voi vertailla kuntien kustannusten muutosta. Tietoja on kerätty vuosittain vuodesta 2002 lähtien.

Kuntaliiton verkkopalvelussa

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset vuonna 2018

lateral-image-left
Hammaslääkäri puuduttaa potilasta

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset vuonna 2017

verenpaineenmittaus-nuorelta naiselta

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset vuonna 2016

vanha mies istuu puistonpenkillä

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset 2015

narrow
kaksi lasta leikkii leluilla lattialla

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset 2014

Palvelusähköposti-symboli

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
sosiaali ja terveys

Sähköposti
Vastuualueet

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevissa asioissa. Näissä kysymyksissä suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry