Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus

Valtionavustus vaikeassa taloudellisessa tilanteessa oleville kunnille

Valtioneuvosto myönsi 21.11.2019 harkinnanvaraiset valtionosuuden korotukset vuodelle 2019. Tukea saa 21 kuntaa yhteensä 10 miljoonaa euroa. Rahoitus harkinnanvaraiseen valtionosuuden korotukseen vähennetään kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta. Vähennys on -1,82 euroa asukasta vuonna 2019.

Harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta voidaan myöntää kunnalle, joka tarvitsee lisätukea poikkeuksellisten tai tilapäisten kunnallistaloudellisten vaikeuksien vuoksi. Lisäksi huomioidaan paikalliset erityisolosuhteet.

Vuonna 2019 tukea haki 89 kuntaa yhteensä noin 100 miljoonaa euroa. Korotusta jaettiin edellisen kerran vuonna 2014, jolloin hakijoita oli 85. Vuonna 2014 saajia oli 28, tällöin jaossa oli 20 miljoonaa euroa.

Kunnat perustelivat korotuksen tarvetta mm. taloudellisen tilanteen heikkenemisellä, verotulojen vähenemisellä, tilinpäätösten alijäämien kasvulla ja niiden tasapainotusongelmilla, valtionosuusleikkauksilla ja palvelutarpeiden muutoksilla. Hakemuksissa vedottiin myös poikkeuksellisiin ja ennakoimattomiin menoihin sosiaali- ja terveydenhuollossa, erityisesti erikoissairaanhoidossa.

Lue lisää aiheesta muualla verkossa:

Sanna Lehtonen

Etunimi
Sanna
Sukunimi
Lehtonen
Kehittämispäällikkö

+358 9 771 2079
Kännykkä
Vastuualueet
  • valtionosuudet
  • valtionavut