Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueemme ovat:

Tutustu myös näihin:

Yhteystiedot:

Taloustorstait

5.12.2019 suora Taloustorstai-lähetys on ohi, tallenne ilmestyy ensi viikolla

Taloustorstai on kanava nopeaan tiedonvälitykseen, ajankohtaisten asioiden esille nostoon ja keskustelun pohjaksi. Myös osallistujilla on mahdollisuus osallistua ja saada vastauksia kysymyksiinsä.
Sosiaalivakuutusmaksut

Kuntatyöntantajan sosiaalivakuutusmaksut 2020 vahvistettu

Kaikki työnantajan sosiaalivakuutusmaksut vuodelle 2020 on vahvistettu 3.12.2019.
RAFO 2020

Tervetuloa Rafoon - Rahoitus- ja johtamisfoorumiin 5.-7.2.2020

Uudistunut RAFO tarjoaa huippupuhujia, kuntatalouden ja -johtajuuden teemaklinikoita, verkottuvia asiantuntijapaneeleita alansa parhailta talouden, digitalisoinnin sekä johtamisen asiantuntijoilta päivän polttavimmista aiheista.
Veroprosentit

Kuntien vuoden 2020 tulo- ja kiinteistöveroprosentit

Kuntien tuli ilmoittaa vuoden 2020 tuloveroprosentin suuruus sekä kiinteistöveroprosentit Verohallinnolle viimeistään maanantaina 18.11.2019 . Kuntaliitto kokosi tiedot päätetyistä kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosenteista.
lateral-image-left
Kunnallinen eläkejärjestelmä on suurten muutosten edessä

Eläkejärjestelmien yhdistämisen hyötynä olisi riskien jakaminen yhdessä. Yhdistäminen poistaisi esim. sektorien välisistä työvoiman siirtymistä aiheutuvat vaikutukset eläkejärjestelmien maksupohjiin. Hyvin pitkällä aikavälillä yhdistyminen saattaa kuntien eläkemaksut myös ...
uutiskirje

Uutiskirjeet

Sähköinen Kuntatalousuutiskirje tarjoaa ajankohtaiset taloushallintoa koskevat uutiset kätevästi suoraan sähköpostiisi 6-8 kertaa vuodessa. Esittelemme myös alan julkaisuja, tapahtumia ja koulutustilaisuuksia.
narrow
sähköpostilistat

Sähköpostilistat

Talous-l on kuntien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista ja Kytalous-l on puolestaan kuntayhtymien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista. Sähköpostilistojen avulla tiedotamme kuntatalouteen liittyvistä asioista nopeasti suoraan sähköpostiin.
narrow

Kuntatalous - monen muuttujan summa

Julkaisuun on koottu keskeinen ja viimeisin tieto kuntatalouden perusasioista kattavasti, mutta tiivistetyssä muodossa. Oppaan tarkoitus on antaa näkökulmaa kuntatalouden maailmaan.

Kunnan ja kuntayhtymän varallisuuden hoito, sijoitustoiminta ja niiden perusteista päättäminen

Julkaisussa on käsitelty sekä toimialasijoittamista että kassavarojen sijoittamista. Kumpaakin osa-aluetta tarkastellaan sijoitusvälineiden, tuoton, riskien hallinnan ja päätöksenteon näkökulmista.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Kunnat ja kuntayhtymät tarvitsevat vertailukelpoista, luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa toimintansa kustannuksista.

Arvonlisävero-opas kunnille ja kuntayhtymille

Opas keskittyy käytännössä esiin tulleiden ongelmien ratkaisemiseen. Tehtäviä tarkastellaan toiminnoittain, mm. sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuripalvelujen näkökulmasta.