Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Kuntatalous

Yhteystiedot:

Tutustu myös näihin:

Tartu tietoon:

Kuntatalouden koronavuoristorata

9.12.2020 Minna Punakallion blogi: Ei ole ylimitoitettua sanoa, että kuluva vuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen. Keväällä ympäri maailmaa levinnyt koronapandemia on mullistanut paitsi normaalin arkielämämme niin myös työnkuvamme ja elantomme.

lateral-image-left
Kolme iloista ihmistä, yksi istuu rullatuolissa

Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksut vuodelle 2021 on vahvistettu

7.12.2020: Palkkasummaan suhteutettuna sosiaalivakuutusmaksut ovat vuonna 2021 keskimääräinen 24,5 %:ia palkasta, joten maksujen yhteismäärä nousee kuluvan vuoden tasosta muutamalla desimaalin kymmenyksellä (24,1 % v. 2020), kun sairausvakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksu nousevat.

Minna Punakallio

Tammi-syyskuun kuntataloustilasto: kuntien talous vahvistui −kuntayhtymät vaikeuksissa

2.12.2020 Minna Punakallio: Tuore kuntataloustilasto kuluvan vuoden tammi-syyskuulta kertoo, että koronapandemia on vaikuttanut kuluvana vuonna voimakkaasti niin kuntien kuin kuntayhtymienkin talouteen.

Minna Punakallio

Koronapandemia käänsi kansantaloudet ympäri maailmaa historialliseen syöksyyn

19.11.2020 Minna Punakallio: Koronaepidemia syöksi maailmantalouden keväällä ennennäkemättömään syöksyyn, kun Covid-19-tautitilanne ja siitä seuranneet useat eri rajoitustoimet ympäri maailmaa seisauttivat palvelualojen kulutuskysynnän ja horjuttivat kansalaisten luottamusta sekä yleistä

Kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosentit 2021

18.11.2020: Kuntien tuli ilmoittaa vuoden 2021 tuloveroprosentin suuruus sekä kiinteistöveroprosentit Verohallinnolle viimeistään tiistaina 17.11.2020. Kuntaliitto kokosi tiedot kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosenteista tälle sivulle.

lateral-image-left

Kysely: Kunnat eivät usko automatisoidun talousraportoinnin hyötyihin

2.10.2020 kuntauutinen: Kuntaliiton kyselyyn vastanneet kunnat ja kuntayhtymät eivät usko automatisoidun talousraportoinnin tuottavuushyötyihin. Vajaa puolet vastanneista arvioi saavansa maltillisia tuottavuushyötyjä, joskin niiden realisoituminen ajoittuu vuosien päähän.

Jakoavain

Sote-uudistuksen Jakoavain on päivitetty!

2.10.2020: Sote-uudistuksen Jakoavain on päivitetty! Jakoavain on kunnille sote-uudistuksen vaikutusten arvioinnin ja taloussuunnittelun tueksi laadittu apuväline.

Koottuja ohjeita ja yhteystietoja

Koronavirus ohjeita