Demokratiapäivä

0.00€
Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto, valtiovarainministeriö ja oikeusministeriö

Viides Demokratiapäivä järjestettiin Helsingissä tiistaina 17.10.2017.

Päivän teemana oli mitä tulevat maakunnat merkitsevät alueidensa asukkaille.

Aamupäivän osuuden tallenne on saatavilla tästä

Tilaisuudessa esitetyt diat ovat tämän sivun lopussa.

Kuntalehti teki tapahtumasta jutun Maakunta haastaa demokratian – keskustelua ja osallisuutta tarvitaan lisää

Uutinen vuoden selväsanainen -palkinnon saajasta

8.45 Aamiainen Kuntatalon ravintolasalissa, 2. krs

9.30 Tervetuloa Demokratiapäivään

Jussi-Pekka Rantanen, päivän juontaja, toimittaja, YLE

Demokratiapäivän avaus

Antti Häkkänen, oikeusministeri

Jenni Airaksinen, tutkimus- ja kehitysjohtaja, Suomen Kuntaliitto

10.00 Mitä maakunnat tuovat alueensa asukkaille?

Keskustelijoina Satu Takala, päätoimittaja, Ilkka, Katri Kulmuni, kansanedustaja, Kesk., Joona Räsänen, kansanedustaja, SDP ja Matti Lipsanen, maakuntauudistuksen muutosjohtaja, Oma Häme / Hämeen liitto

11.00 Tauko

11.10 Avoin hallinto on kunnia-asia?

Ari Heikkinen, hallintojohtaja, Oulun kaupunki, Aija Tuimala, muutosjohtaja, Etelä-Karjalan liitto, Katju Holkeri, finanssineuvos, valtiovarainministeriö

11.40 Onko politiikka luottamuksen vai epäluottamuksen lähde?

Risto Harisalo, emeritusprofessori, Tampereen yliopisto

12.10 Vuoden selkeäsanainen -tunnustuspalkinnon luovuttaminen

Selkokeskus jakaa joka toinen vuosi tunnustuksen taholle joka on käyttänyt tai toiminnallaan edistänyt selkokielistä viestintää Suomessa.

Palkinnon jakavat Selkokeskuksen kehittämispäällikkö Leealaura Leskelä ja Selkokielen neuvottelukunnan varapuheenjohtaja Ulla Tiililä.

12.30 Lounas (omakustanteinen)

13.15–15.00 Rinnakkaistyöpajat

1. Nuoret maakuntia tekemässä - osallisuutta ja ideoita (sali A 3.24, 3. krs)

Miten saadaan nuoret suunnittelemaan maakunnan palveluita? Kiinnostuvatko nuoret edes maakuntavaaleista? Jaamme parhaat käytänteet eri maakunnista ja annamme vinkkejä nuorten osallisuuden edistämiseen. Työpajassa esitellään käynnistyvien maakuntanuorisovaltuustojen työtä, maakuntien osallisuusrakenteita ja keskustellaan yhdessä varsinkin lapsia ja nuoria koskevista teemoista.

Aleksi Koivisto, projektipäällikkö, Nuorisovaltuustojen liitto ry

2. Osallisuudesta hyvinvointia ja elinvoimaa (sali A 3.22, 3. krs)

Miten asukkaiden osallisuus on jo todellisuutta kunnissa?  Onnistumisia kaikkein heikoimmassa asemassa olevien hyvinvoinnin edistämisestä on kertynyt. Tule mukaan keskustelemaan ja kuulemaan osallisuustyöstä käytännössä.  Erikoistutkija Anna-Maria Isola tuo osallisuuden näkyväksi myös teorian kautta.

Anna-Maria Isola, erikoistutkija, THL/Sokra, Tytti Tuulos, erikoissuunnittelija, THL/Sokra ja Soile Paahtama, erityisasiantuntija, Kuntaliitto

3. Maakunnat ja demokratia (sali A 3.25, 3. krs)

Onko tulevissa maakunnissa luvassa aitoa demokratiaa ja vaikutusmahdollisuuksia? Saadaanko kansalaisia ylipäätään vaaliuurnille? Millaiset vaalit, millaiset kuntien ja kuntalaisten vaikutusmahdollisuudet tulevissa maakunnissa?

Niklas Wilhelmsson, neuvotteleva virkamies, oikeusministeriö, Suvi Savolainen, ylitarkastaja, valtiovarainministeriö, Anni Jäntti, yliopisto-opettaja, Tampereen yliopisto, Päivi Kurikka, erityisasiantuntija, Kuntaliitto ja Marianne Pekola-Sjöblom, tutkimuspäällikkö, Kuntaliitto

Tagit