Kuntamarkkinat 2017

Kuntalo
Osoite
Toinen linja 14

Kokeilut ovat tuoneet julkiseen hallintoon uuden tavan kehittää, totesi professori Jari Stenvall Kokeilut muutoksen työkaluna -tietoiskussa, jossa julkistettiin hänen tekemänsä tutkimus- ja kehityshankkeen julkaisu Kokeilut rubikin kuutioina? Tilaisuudessa kokeilujen ja kokeilukulttuurin arviointimallista oli keskustelemassa myös Kaisa Lähteenmäki-Smith valtioneuvoston kansliasta. Keskustelussa painotettiin tavoitteen asettelun merkitystä kokeiluissa, suunnan näyttämistä johtamisessa sekä kokeiluosaamista ja kokeiluista syntyvän tiedon hyödyntämistä. Tutkimuksen mukaan kokeilujen suurin haaste on systeeminen muutoksen vahvistamisen ja kokeilujen arvioinnin systematiikan kehittäminen. Näihin haasteisiin on jo tartuttu valtioneuvoston kansliassa ja Kuntaliiton Uskalla kokeilla -ohjelmassa, jonka yhteinen hanke Kokeilujen ja kokeilukulttuurin arviointia pohtiva tutkimus- ja kehityshanke oli.

Linkki julkaisuun Kokeilut rubikin kuutiona