Uskalla kokeilla -työpaja

Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto, Uskalla kokeilla -ohjelma

Kuvia ja tunnelmia Uskalla kokeilla -työpajasta 13.12.2017

Vuoden viimeinen työpaja Uskalla kokeilla -ohjelmassa toteutettiin palvelumuotoilun menetelmin ja kahden palvelumuotoilijan voimin.

Hannu Ripatti ja Taru Hillamo

Päivää luotsasivat Hannu Ripatti ja Taru Hillamo.

Työpajassa oli mukana reilut 25 kokeilijaa eri puolilta Suomea, Helsingistä, Turusta, Vantaalta, Espoosta, Tampereelta, Kuopiosta, Vaasasta ja Pudasjärveltä.

Minna Koskelo

Aamu käynnistyi tulevaisuusmuotoilija Minna Koskelon johdatuksella tulevaisuusajatteluun ja siihen miten voimme ennakoinnin avulla voi tulla tulevaisuuskestäväksi ja suunnitella julkisia palveluja vaihtoehtoisiin tulevaisuuksiin.

Testaus_1

Testaus_2

Päivän teemana oli miettiä viidessä eri ryhmässä miten edistäisimme kokeilukulttuurin leviämistä kunnissa. Jokaisessa ryhmässä teemaa mietittiin eri myös eri henkilön näkökulmasta. Aamupäivän tutki- ja ideointivaiheessa tehtiin jo ensimmäinen legoproto, jonka avulla ideoita lähdettiin testaamaan Kuntatalon käytävillä oikeiden asiakkaiden kanssa.

Ulla Teräs

Iltapäivä lähti liikkeelle toisella inspiraatioiskulla, jossa kehittäjä Ulla Teräs kertoi empatiasta yhtenä olennaisena palvelumuotoilun osana ja ihmislähtöisenä työkaluna. Hän antoi myös kuusi vinkkiä kehittää omaa empatiakykyä osana työelämätaitoja.

tuuletus

legot_1

Päivän lopputuloksena oli viisi erilaista tapaa lähestyä kokeilukulttuuria ja kokeilujen toteuttamista omissa organisaatiossa. Kokeilukulttuuria levittämistä konkretisoitiin hissipuhein ja legoin tasavertaisina tekoina työntekijöiden kautta; esteratojen ylittämisenä kohti Kokeilujen Slush-tapahtumaa tai miten onnelliselle kuntalaiselle tuotetaan parempia palveluja kokeilevasti ja sallivasti ja samalla strategialähtöisesti.

Kokeileva kehittäminen jatkuu ensi vuonna helmi-kesäkuussa neljän työpajan sarjana, jonne kunnat voivat tulla neljän hengen tiiminä saamaan sparrausta omalla kehittämiseen casellaan.

Lataa itsellesi työpajassakin käytetty Kokeilijan Starttipaketti, joka tukee kokeilevan kehittämisen prosessia ongelman määrittelystä ratkaisun muotoiluun palvelumuotoilun menetelmin.

Lisätietoa:
Tuula Jäppinen ohjelmapäällikkö, etunimi.sukunimi[a]kuntaliitto.fi, 050 520 0385
Jaana Halonen, erityisasiantuntija, etunimi.sukunimi[a]kuntaliitto.fi, 040 452 7035

Työpajan ohjelma 13.12.2017

08:45 Aamukahvit
 09:00 Tervetuloa
 09:10 Inspiraatioisku, tulevaisuusmuotoilija Minna Koskelo: Huomista tehdään nyt! - ennakoimalla tulevaisuuskestäväksi
 09:30 Briiffi: Tutki- ja tarkenna-vaiheet, työpaja käynnistyy
 12:20 Omakustanteinen lounas
 13:00 Inspiraatioisku kehittäjä Ulla Teräs: Empatia - keino tutustua asiakkaaseen
 13.20 Briiffi: Kehitä- ja toteuta-vaiheet, työpaja jatkuu
 16:30 Päivä päättyy