Tarkastuslautakuntien koulutuspäivä

350.00€
Tapahtuman järjestäjä
FCG Finnish Consulting Group

Tervetuloa vahvistamaan ja syventämään valmiuksia toimia tarkastuslautakunnan aktiivisena jäsenenä.

Aamupäivän sisältöalueena on kuntatalouden ja kuntahallinnon ajankohtaiskatsaus. Sote- ja maakuntauudistuksen tilannepäivityksen lisäksi aiheena on kuntaomaisuuden kompensaatiomalli. Valtiovarainministeriön esityksen mukaan kunnalla olisi oikeus saada valtiolta avustusta, jos kunnan taloudellinen asema ja mahdollisuus päättää itsenäisesti taloudestaan olennaisesti vaarantuu kunnan omaisuuteen kohdistuvista järjestelyistä. Aamupäivän aiheena on myös kunnan talouden tasapainottaminen, jonka arviointi on yksi tarkastuslautakunnan päätehtävistä.

Iltapäivällä keskitytään kunnan toiminnan ja talouden arviointiin tarkastuslautakunnan näkökulmasta. Toiminnan arvioinnissa keskitytään tänä syksynä sivistystoimeen. Tällöin käsitellään erityisesti palvelutuotantomallien vertailutapoja ja hankerahoituksen käyttöä. Talouden arvioinnin osalta koulutuksessa painotetaan kykyä tulkita kuntakonsernista annettuja taloustietoja.