Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut - jatkuvaa muutosta!

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumatyyppi
Kurssi
Tapahtuma kaupunki
Turku
Turku, Scandic Julia
Osoite
Eerikinkatu 4, Turku
Hinta (ilman ALV)
310.00€
Tapahtuman järjestäjä
FCG Finnish Consulting Group

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut - jatkuvaa muutosta!

Laki varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista on ollut voimassa 1.3.2017 alkaen, ja sitä muutettiin jälleen 1.1.2018 alkaen. Kuntien tulee soveltaa lakia asiakasmaksujen perinnässä ja toimintaperiaatteissa, vaikka uusia muutoksia näyttää tulevan tiukalla aikataululla.

Lakimuutokset ovat tulleet voimaan tammikuun alusta, ja opetus- ja kulttuuriministeriö on antanut 8.12.2017 ilmoitukset indeksimuutoksista, jotka tulevat voimaan elokuun alusta 2018 alkaen. Maksujen osalta vuosi on ollut kiireinen, ja sellaisena se näyttää edelleen jatkuvan. Lisäksi, hallituksen linjauksen mukaisesti, opetus- ja kulttuuriministeriö rohkaisee kuntia maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeiluihin.

Mitä tästä kaikesta seuraa? Mitä kunnassamme tapahtuu? Miten maksutulot kehittyvät?

Tule kuulemaan ja keskustelemaan, miten laki muuttui, ja mitä kaikkea on tapahtumassa. Kertaamme asiakasmaksulain kokonaisuutena ja käymme kohta kohdalta läpi sen muutokset. Keskustelemme yhdessä eri kuntien toimintatavoista ja pohdimme esiin nousseita kysymyksiä ja ongelmakohtia. Tilaisuus tarjoaa oivan mahdollisuuden verkostoitumiseen ja toisilta oppimiseen.

Koulutuspäivän aluksi kertaamme tiivistetysti vaiheet, miten tähän on tultu sekä visioimme lyhyesti varhaiskasvatuksen tulevaisuutta ja taloutta. Tämän jälkeen paneudumme asiakasmaksujen määräämiseen liittyviin muutoksiin, käytännön tulkintaan ja tähän liittyvien pulmien ratkaisemiseen. Pohdimme myös maksuttoman varhaiskasvatuksen problematiikkaa, ja siihen liittyviä haasteita.

Tilaisuus tuotetaan FCG Koulutuksen ja Suomen Kuntaliiton yhteistyönä. Päivän kouluttajana toimii varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Suomen Kuntaliitosta.

Tervetuloa!

Toivomme sinun välittävän tietoa koulutuksestamme työyhteisössäsi, kunnassasi ja verkostoissasi.