Kunnan verotulot ja valtionosuudet -koulutus

620.00€
Tapahtuman järjestäjä
FCG Finnish Consulting Group

Huom. Koulutus on täynnä. Syksylle on suunnitteilla uusi toteutus jonka päivämäärät tarkentuvat lähiaikoina.

Onnistunut talouden ja toiminnan suunnittelu kunnassa edellyttää riittävää tietoa ja ymmärrystä kunnan tuloista. Kunnan verotulojen ja valtionosuuksien laskenta- ja analysointitaidot sekä kyky ennakoida verorahoituksen kehitystä ovat tärkeässä roolissa niin kunnan tulevan vuoden budjetoinnissa kuin kunnan talouden tasapainottamisessa. Kunnallis-, kiinteistö- ja yhteisöverojen sekä valtionosuuksien kehityksellä on keskeinen rooli myös investointisuunnitelmien teossa ja muutoksiin varautumisessa pidemmällä aikavälillä.

Kaksipäiväinen Kunnan verotulot ja valtionosuudet -koulutuskokonaisuus on kuntatalouden ammattilaisen peruskoulutus, joka yhdistää tehokkaalla tavalla teoriaa ja käytäntöä kattaen koko verorahoituksen kokonaisuuden. Lähiopetuksena toteutettavassa koulutuksessa keskeisiä työvälineitä ovat Kuntaliiton tuotteet: veroennustekehikko, valtionosuuden ennakkolaskelmat ja valtionosuuslaskuri. Osana käytännön harjoituksia koulutus tarjoaa mahdollisuuden oman kunnan lukujen läpikäyntiin ammattilaisten tuella. Koulutuksen osallistujamäärä on rajattu. Kouluttajina toimivat Kuntaliiton asiantuntijat.

Kunnan verotulot ja valtionosuudet -koulutuksen tavoitteena on vahvistaa kuntatalouden ammattilaisten kykyä ymmärtää verorahoituksen muodostuminen omassa kunnassa, syventää verotukseen ja valtionosuuksiin liittyvää laskentaosaamista ja lisätä ammattilaisten taitoa analysoida ja raportoida toteumatietoja ja ennustaa kunnan vero- ja valtionosuustulojen kehitystä.

Koulutuksen jälkeen osallistujilla on perustiedot verotulojen ja valtionosuuksien määräytymisperusteista ja taidot kunnan veroennustenkehikon, ennakollisten valtionosuuslaskelmien ja valtionosuuslaskurin käyttöön ja hyödyntämismahdollisuuksiin oman kunnan talouden suunnittelussa ja johtamisessa. Koulutukseen osallistujat oppivat hyödyntämään työvälineitä muun muassa tulojen muutoksen syiden havaitsemiseen ja vuosien välisten vertailujen tekoon. Lisäksi koulutuksessa lasketaan erilaisten skenaarioiden esimerkiksi väestön määrän tai ikärakenteen muuttumisen vaikutusta kunnan verorahoitukseen.

Voit osallistua joko toiseen tai molempiin koulutuspäiviin.

Kouluttajat:
kehittämispäällikkö Jukka Hakola, Suomen Kuntaliitto