Lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveysongelmat

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumatyyppi
Kurssi
Tapahtuma kaupunki
Helsinki + striimaus
Helsinki, Original Sokos Hotel Presidentti
Osoite
Eteläinen Rautatiekatu 4, HELSINKI
Hinta (ilman ALV)
0.00€
Tapahtuman järjestäjä
FCG Finnish Consulting Group

Mitä tehdä, kun lapsen tai nuoren mieli järkkyy?

Yli 90 000 suomalaista lasta kärsii mielenterveysongelmista – palvelujen ja tuen tarve on huutava ja perheiden huoli lapsista on kasvanut. Osaamista ja palvelukenttää vahvistamalla pystytään paremmin vastaamaan päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivien tarpeisiin.

Tämä koulutus vahvistaa lasten ja nuorten parissa työskentelevien osaamista. Teoriatiedon lisäksi kuullaan kentän hyvistä käytänteistä ja uusimmista toimintamalleista. Koulutus soveltuu kaikille lasten parissa työskenteleville ja palveluita suunnitteleville, esimerkiksi lastensuojelussa, varhaiskasvatuksessa ja opetustoimessa.

Koulutuksen aiheina:

- Lasten yleisimmät mielenterveysongelmat ja niiden hoitomuodot
- Vanhemmuuden tukeminen
- Lastensuojeluun liittyvät haasteet lasten mielenterveyspalvelujen saatavuudessa
- Monimuotoinen perheterapia (mdft)
- Hyviä käytänteitä etänä ja jalkautuen

Tervetuloa mukaan!

Kuntaliiton lastensuojelukyselyn perusteella lasten ja nuorten tarvitsemien mielenterveyspalveluiden saatavuus on huonontunut selvästi viidessä vuodessa. Palvelu järjestyi kohtuullisesti 37 prosentilla vastanneista, 13 prosentilla ne jäivät kokonaan saamatta ja 49 prosenttia katsoi, että palvelua saaminen on vaikeaa ja vie aikaa.
Kysely paljasti myös, että mielenterveyspalveluiden saamatta jääminen johtaa hyvin usein lapsen sijoittamiseen kodin ulkopuolelle. Väestöön suhteutettuna näin vastanneiden osuus oli 49 prosenttia.

Ilmoittautuminen viimeistään 29.4.2019.