Varhaiskasvatuksen lakimuutokset ja muuta ajankohtaista

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Tapahtumatyyppi
Kurssi
Kohderyhmä
Tapahtuma kaupunki
webinaari
Osoite
Hinta (ilman ALV)
290.00€
Tapahtuman järjestäjä
FCG Finnish Consulting Group

Koulutuksessa käsitellään 1.8.2020 voimaan tulevia varhaiskasvatuslain muutoksia.

Varhaiskasvatus on vahvasti esillä puheissa ja hallituksen toimissa. Lasten osallistumista varhaiskasvatukseen halutaan edelleen lisätä, ja samalla palvelun tulisi olla perheille mahdollisimman joustavaa. Julkisessa keskustelussa on edelleen pinnalla varhaiskasvatuksen mitoitus, ryhmäkoot ja valvonta. Keskustelussa on esiintynyt syyttelyä ja epäilyjä säännösten rikkomisesta, jopa vihjailuja virkamiesten rehellisyydestä. Jatkuvassa muutoksessa toiminnan järjestäminen ei ole kuitenkaan helppoa. Kaikki muutokset vaikuttavat varhaiskasvatuspalvelujen järjestämiseen, johtamiseen ja toimintakulttuuriin.

Rikonko lakia, toiminko väärin, onko johtamiseni hukassa? Koulutuspäivässä paneudumme keskeisiin säädöksiin ja pohdimme ryhmäkokoa ja henkilöstömitoitusta. Käymme yhdessä läpi 1.8.2020 voimaan tullutta muutosta varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatuksen järjestämiseen. Toiminko oikein, milloin toimintatapani on mahdollisesti väärä? Miten toimia yllättävissä tilanteissa? Onko tarvetta muuttaa nykyisiä toimintatapoja ja miltä osin? Miten vastata kaikkien huoltajien erilaisiin toiveisiin? Voiko kunnassa luoda asioille yhteisiä pelisääntöjä?

Myös rahalla on merkityistä. Päivän aikana pohdimme varhaiskasvatuksen rahoitusta ja resurssien riittävyyttä lapsimäärän muuttuessa. Osallistuminen, tilat ja toiminta sekä halu tehdä palvelusta jopa kokonaan maksutonta - miten toteuttaa laadukasta varhaiskasvatusta taloudellisesti muuttuvassa toimintaympäristössä? Mitä minun tulisi tietää toimintaan vaikuttavista ilmiöistä? Mitä tämä kaikki maksaa - kuka sen maksaa?

Teemme myös katsauksen maksuttoman varhaiskasvatuksen, yksityisen varhaiskasvatuksen laajenemisen ja palveluseteli-asioiden nykytilanteeseen sekä ennakoimme tulevaisuuden näkymiä.

Tarjolla uusimmat asiat ja viimeisin tieto! Koulutuksessa käsittelemme aina viimeisimpiä tiedossa olevia asioita. Miltä näyttää varhaiskasvatuksen tilanne ja tulevaisuus? Mitä on odotettavissa? Voiko tai kannattaako asioita jo ennakoida?

Osallistumalla päivään tiedät tarkasti, mitä kaikkea tärkeää varhaiskasvatuksessa on valtakunnallisesti meneillään ja tuloillaan. Päivän kouluttajana on Jarkko Lahtinen Suomen Kuntaliitosta. Tilaisuus järjestetään FCG Koulutuksen ja Suomen Kuntaliiton yhteistyönä.

Tervetuloa!