Demokratiapäivä

Webinaari
Tapahtuman järjestäjä
Suomen Kuntaliitto, valtiovarainministeriö ja oikeusministeriö

Vuoden 2021 Demokratiapäivä järjestetään keskiviikkona 13.10.2021. klo 9.00 - 12.00. Tilaisuus lähetetään Kunta-tv:n kautta ja sen juontaa YLE:n toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton. Ohjelma julkaistaan tällä sivulla lähempänä tapahtumaa ja päivitetään ilmoittautumisen kalenterikutsuun.

Luottamuksen ja avoimuuden kunta

Luottamus politiikkaan, politikkoihin ja kuntahallintoon on koetuksella. Äänestysaktiivisuus tippuu huolestuttavasti. Poliittinen eriarvoistuminen voimistuu, kansalaisten omaehtoinen aktiivisuus tehdä ja toimia lisääntyy ja hallinto yrittää osallistaa ihmisiä hartiavoimin.
Onko näin? Miten tästä päästäisiin askel eteenpäin? Miten toimii tulevaisuuden luotettava ja avoin kunta? Mikä on kuntapäättäjän rooli ja vastuu luottamuksen vahvistajana? Entä muiden kuntatoimijoiden ja asukkaiden?

Näistä teemoista keskustellaan Demokratiapäivässä 13.10.2021. klo 9.00-12.00. Tilaisuudessa palkitaan myös Avoimen hallinnon Demokratiatunnustuksella kaksi toimijaa.

Demokratiapäivän järjestävät Suomen Kuntaliitto, valtiovarainministeriön Avoin hallinto ja oikeusministeriö nyt jo yhdeksättä kertaa.

ILMOITTAUTUMINEN

Ilmoittaudu tapahtumaan alla olevasta linkistä viimeistään 11.10.2021.

Ilmoittaudu tapahtumaan

OHJELMA

9.00 Avaus

• Joona Räsänen, Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja

9.10 Luottamus on demokratian elinehto

• Veera Heinonen, johtaja, Demokratia ja osallisuus, Sitra

9.25 Luottamushenkilön panos kuntayhteisön toimivuuden aikaansaamisessa

• Aimo Ryynänen, emeritusprofessori ja -kuntapäättäjä

9.55 Miten rakennetaan avointa ja luottamuksellista johtajuutta tulevaisuuden kunnassa?

• Henrik Vuornos, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Espoo ja Johanna Luukkonen, kaupunginjohtaja, Hyvinkää

10.15 Tauko

10.25 Millä eväillä kuntapäättäjä on mukana asukkaiden arjessa?

• Sanna Kangas, kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja, Virrat ja Seija Korhonen, projektipäällikkö Osallisuudella uusia palveluratkaisuja ja hyvinvointia Pohjois-Savoon -hanke, Mansikka ry

10.45 Luottamus ja laajan osallistumisen varmistuminen ovat välttämättömiä

• Kaisa Herne, professori, Tampereen yliopisto, Johanna Nurmi, finanssineuvos, VM ja Jarmo Myllymäki, ex-kuntapäättäjä, Raahe

11.20 Tauko