Hyvinvointi- ja sivistys Kuntamarkkinoilla 2021

Tapahtuman järjestäjä
Kuntaliitto ja Kuntalehti

Keskiviikko 15.9

Ajankohtaista esi- ja perusopetuksesta/ Aktuellt om förskoleundervisningen och
grundläggande utbildning

Erityisasiantuntija Mari Sjöström, Kuntaliitto
Tilaisuudessa tarkastellaan ajankohtaisia asioita esi- ja perusopetuksessa. Missä mennään valtakunnallisessa kehittämistyössä kuten perusopetuksen laatu- ja tasa-arvo-ohjelmassa, josta kuntiin kanavoituu rahoitusta? Onko odotettavissa uudistuksia, jotka vaikuttavat kuntien toimintaan ja millä aikataululla? Mitä on tapahtumassa peruskouluverkolle väestönkehityksen myötä?

Seminaari on kaksikielinen.

Hyvinvointi- ja terveyspalvelujen johtaminen kunnassa ja hyvinvointialueella

Erityisasiantuntija Tarja Tenkula ja erityisasiantuntija Sami Niemi, Kuntaliitto
Ajankohtaiskatsaus sote-uudistuksen vaikutuksista hyvinvoinnin ja terveydenhuollon palveluiden johtamiseen kunnissa ja hyvinvointialueilla

Nuoriso- ja kulttuuripalveluiden (KULTTI) tiedontuotannon ja tilastoinnin kehittämishankkeiden esittely

Projektipäällikkö Tiina Pohjanen
Kuntaliitto kehittää sekä kuntien nuoriso- että kulttuuripalveluiden tilastointia yhteistyössä kuntakentän kanssa. Seminaarissa esitellään kummatkin hankekokonaisuudet.

Ajankohtaista sivistystoimesta

Johtaja Terhi Päivärinta, Kuntaliitto
Miltä näyttää kuntien tulevaisuus, kun ikäluokat pienenevät ja talous kiristyy? Minkälaiseen normaaliin koronan jälkeen palataan?

Torstai 16.9.

Ajankohtaista lukiokoulutuksesta / Aktuellt inom gymnasieutbildningen

Erityisasiantuntija Kyösti Värri
Seminaarissa luodaan katsaus ajankohtaisiin asioihin lukiokoulutuksessa. Mitä nyt, kun lukiolain uudet velvoitteet ja uudet opetussuunnitelmat ovat astuneet elokuussa voimaan? Mitä tiedetään lukiorahoituksesta? Mikä on lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelma? Mitä on tapahtumassa lukioverkolle?
Vid seminariet ges en översikt över aktuella frågor inom gymnasieutbildningen. Vad händer efter att gymnasielagens nya krav och de nya läroplanerna trätt i kraft i augusti? Vad vet man om gymnasiefinansieringen? Vad innebär kvalitets- och tillgänglighetsprogrammet för gymnasieutbildningen? Vad kommer att ske med gymnasienätet?

Seminariet är tvåspråkigt.

Kaikki voitta huntteja, kun seniori nostaa puntteja

Yli 70-vuotiaista iäkkäistä 80 % asuu omassa kodissa ilman kotihoidon palveluita. Liikkumisvaikeudet lisääntyvät iän karttuessa ja lähes 30 %:lla 75 + ikäisistä on suuria vaikeuksia puolen kilometrin kävelyssä. Säännöllinen voima- ja tasapainoharjoittelu on yksi tehokkaimmista keinoista parantaa heidän liikkumiskykyänsä. Hyvä lihaskunto mahdollistaa itsenäisen kotona asumisen. Vahvat jalat ja hyvä tasapaino ehkäisevät kaatumisia ja niistä johtuvia kalliita lonkkamurtumien hoitokustannuksia.
Ikäinstituutin Voimaa vanhuuteen -ohjelmajohtaja Katja Borodulin tarjoaa hyviä toimintamalleja, miten kunnat voivat tukea ikäihmisten toimintakyvyn säilymistä?

Millä tavoin varmistetaan koulutuksen saavutettavuus eri puolilla Suomea? Yhteistyön malleja ja nostoja Koulutus palveluna -projektista

Kehittämispäällikkö Irmeli Myllymäki ja projektiasiantuntija Essi Ratia, Kuntaliitto
Kuntaliiton Koulutus palveluna -verkostoprojektissa yhdessä kuntien ja koulutuksen järjestäjien kanssa etsitään ratkaisuja koulutuksen saatavuuden ja saavutettavuuden varmistamiseksi eri puolilla Suomea erityisesti erilaisia yhteistyömalleja hyödyntäen. Tarkastelussa on mukana myös työelämän osaamistarpeisiin vastaaminen alueilla.

Seminaarissa esitellään koulutus palveluna -ajatusta sekä kuullaan nostoja minkälaisia yhteistyön malleja ja käytänteitä projektissa mukana olevat alueelliset pilotit ovat työssään kehittäneet.

Kansallinen digitalisaation strategia koko sivistystoimeen: miten pääsemme tähän tavoitteeseen?

Annika Agélii Genlott, Sveriges kommuner och regioner
Hankepäällikkö Anne Jaakkola, DigiOne
Ohjelmavastaava Juho Helminen,  Opetushallitus
Erityisasiantuntija Minna Lindberg, Kuntaliitto
Kuvaus: Mitä hyötyä kansallisesta digitalisaatio strategiasta on ja miten pääsemme siihen tavoitteeseen? Kuulemme myös, miten Sveriges Kommuner och Regioner ovat Ruotsissa edistäneet kansallista digitalisaation kehittämistä opetustoimessa (ruotsiksi) yhdessä ministeriön kanssa.

Perhekeskus ja varhaiskasvatus yhdessä -voittamaton palvelukokonaisuus

Johtava asiantuntija Anja Hastrup ja johtava asiantuntija Päivi Lindberg, THL
Seminaarissa puhutaan lasten, nuorten ja perheiden palveluissa meneillään olevasta isosta rakenteellisesta muutoksesta. Näkökulmana varhaiskasvatus ja perhekeskus.

Missä päiväkoti ja koulu tulevaisuudessa - kuntien palvelut muutoksessa?

Erityisasiantuntija Mari Sjöström ja kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen, Kuntaliitto
Syntyvyys laske, työelämä muuttuu ja perheet monimuotoistuu. Millaisin palvelukokonaisuuksin varhaiskasvatusta, esiopetusta ja perusopetusta olisi mahdollista tulevaisuudessa toteuttaa ympäri Suomea? Mitä lähipalvelu voisi tarkoittaa? Taipuuko säädökset laadukkaasti toteutettuihin joustaviin järjestelyihin?

Nuoret väkivallan tekijöinä

Erityisasiantuntija Mari Ahonen-Walker, Kuntaliitto
Johtava asiantuntija Taina Laajasalo, THL
Hannu Rusama, nuorisopalvelujen johtaja, Vantaan kaupunki
Nuorten tekemä väkivalta on puhututtanut läpi pandemia-ajan. Mistä ilmiö kumpuaa ja miten se haastaa kunnat?

Varhaiskasvatus jatkuvassa muutoksessa

Kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen, Kuntaliitto
Varhaiskasvatuksen järjestämisen haasteet ja muutokset. Varhaiskasvatuslakia ja asiakasmaksulakia on muutettu lähes vuosittain ja muutostahti vaikuttaa jatkuvan entistä nopeampana. Puheenvuorossa käydään muutokset ja niiden vaikutukset varhaiskasvatuksen järjestämiseen lyhyesti läpi. Saat nopeasti kertauksen kaikista meneillään olevista ja juuri päätetyistä asioista ja siitä mitä toimenpiteitä tämän osalta on mahdollisesti tehtävä.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Tutustu ohjeistukseen.