Kuntademokratiaverkosto: Kuntalaisten osallisuus ja kestävä kehitys

Tapahtuman tiedot

Aloituspäivämäärä
Päättymispäivä
Kunta
Webinaari (Teams)
Tapahtuman järjestäjä
Suomen Kuntaliitto

Teemana tapaamisessamme oli kuntalaisten osallisuus kestävän kehityksen toteuttamisessa. Miten saamme mahdollisimman laajasti asukkaiden osallisuuden sosiaalisen, ekologisen, taloudellisen ja teknologisen kestävyyden käytännön tekemiseen? Mukana oli useita konkreettisia esimerkkejä ja mukana on myös tuoretta näkökulmaa sosiaalisesti kestävästä osallisuudesta.

09.00 Webinaarin avaus
         Markus Pauni, strategiajohtaja, Kuntaliitto

09.05 Kylätoiminta ja kestävä kehitys

Juha Kuisma, hallituksen puheenjohtaja, Pirkan kylät ry

09.20 Mahdollisuuden näkökulmia kuntalaisten osallisuuteen ja kestävään kehitykseen

Varpu Wiens, asiantuntija ja Minna Kukkonen, erikoissuunnittelija,
         Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke

09.35 Mitä ihmettä on sosiaalisesti kestävä osallisuus kuntien arjessa?
ille Nieminen, asiantuntija, Kuntaliitto

09.55 Prikka kiertoon- työllisyyden, osallisuuden ja kiertotalouden hanke
          Teija Leinonen
, projektikoordinaattori, Oulun kaupunki

10.10 Kuntamatch - alusta asukkaiden omaehtoisen osallisuuden mahdollistamiseksi
       Jarkko Majava, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto, Riku Sirén, Mustaliitu Oy ja
       Erno Launo Filix Development Oy

Webinaarissa esitellään Kuntaliiton KLASH-kilpailusta syntynyttä Kuntamatch-alustaa. Kuntamatch on selainpohjainen alusta, joka yhdistää tekemisen ja tekijät. Toiminnan keskiössä ovat kuntalaiset, jotka voivat luoda alustalle tekemistä, tehtäviä tai tapahtumia, ja/tai liittyä toisten tehtäviin/tapahtumiin. Kunta on sivussa mahdollistajan ja tukijan roolissa.

Alustan pilotointi Joensuun kaupungissa on käynnistymässä loppuvuodesta 2021. Pilotoinnin jälkeen ratkaisu on kaikkien kuntien käytettävissä.

10.30 Webinaari päättyy