Kuntien digitalisointiviikko 6.6.-10.6.2022

Tapahtuman järjestäjä
Suomen Kuntaliitto ry

Talousteeman ohjelma

09.00-10.15    Digiä taloudessa osa I: Myyntilaskutuksen ja maksamisen tuoreimmat keinot

• Puhujat: Tervetuloa, Jari Vaine, Kuntaliitto, Tomi Rusi ja Anni Koskinen, Valtiokonttori
  • Sisällön kuvaus: Tässä osiossa kuulet, kuinka voit tehostaa kuntasi myyntireskontran hoitoa sähköistämällä maksamispalvelut sekä kuluttajalaskutuksen.

Anni Koskisen esitys

Tomi Rusin esitys

10.30-11.30    Digiä taloudessa osa II: Hankinnat - Hankintasanoma tiedon yhdistäjänä ja hankintojen tiedolla johtaminen

Hankinnat - Hankintasanoma tiedon yhdistäjänä

• Puhujat: Tapani Turunen, Valtiokonttori
  • Sisällön kuvaus: Tehosta toimintojasi ja vähennä virheitä ottamalla käyttöön sähköiset hankintasanomat. Tule kuuntelemaan mistä on kyse.

Tapani Turusen esitys

Hankintojen tiedolla johtaminen

• Puhujat: Seija Friman, Valtiokonttori
  • Sisällön kuvaus: Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus -teemaryhmän tehtävänä on suunnitella ja käynnistää konkreettiset toimet, joilla tuetaan kansallisen julkisten hankintojen strategian tavoitteiden toimeenpanoa. Teemaryhmä edistää strategian tahtotilaa: Suomi on edelläkävijä hankintojen tiedolla johtamisessa ja vaikuttavuuden kehittämisessä.

Seija Frimanin esitys

11.30-12.30     Lounastauko

12.30-14.15    Digiä taloudessa osa III: Ostolaskujen käsittelyn tehostaminen ja ostolaskudatan avaaminen

• Puhujat / ostolaskujen käsittely: Noora Salonen, Valtiokonttori sekä kuntakokemuksia Kalajoen, Kajaanin ja Joensuun kaupungeista

Noora Salosen ja kuntaedustajien esitys

• Puhujat / ostolaskudatan avaaminen: Elisa Kettunen ja Marja-Liisa Ylitalo, Kuntaliitto sekä Sari Pentikäinen CGI Oy
  • Sisällön kuvaus: Ostolaskujen käsittelyn tehostamiseen on monia keinoja. Tässä osiossa kuulet kuntien kokemuksia ja oppeja ostolaskujen käsittelyn tehostamisesta. Ostolaskudatan avaamisesta kuulet hyötyjä, ohjeita ja tietojärjestelmätoimittajan havaintoja.

Kettunen, Ylitalo, Pentikäinen - esitys

14.15-14.30      Tauko

14.30-15.30     Digiä taloudessa osa IV: eKuitin käyttöönotosta hyötyvät kaikki

• Puhujat: Minna Lukanniemi ja Pirjo Ilola, Valtiokonttori sekä Teija Lehtosaari Oulun kaupunki
  • Sisällön kuvaus: eKuitti on digitaalisessa muodossa oleva kuitti, joka mahdollistaa kuittitietojen siirron automaattisesti järjestelmiin. eKuitin tavoitteena on jättää paperikuitit historiaan. Tule kuulemaan, miten hyödyntää ostoista saatavia eKuitteja ja miten tarjota eKuitteja asiakkaille!

Ilola, Lukanniemi, Lehtosaari - esitys

15.30-16.00     Digiä taloudessa osa V: Kuntien talousraportointi - mistä lähteä liikkeelle rajapintahaun kanssa?

• Puhujat: Wolf Wikgren, Valtiokonttori
  • Sisällön kuvaus: Oletko miettinyt, voitko käyttää rajapintahakua Kuntatalouden tietopalvelusta ilman teknistä taustaosaamista? Jos oma osaaminen ei riitä, mitä palveluita tarjoavalta pitää osata kysyä? Onko jotain välttämättömiä vaatimuksia tietojen käytölle? Esityksen tavoitteena on, että kuulija osaa ottaa ensimmäisen askeleen rajanpinnan käyttöön, oli sitten kyse oikean kysymyksen esittämisestä tai haun käynnistämisestä. Tässä tietoiskussa demotaan tietojen hakua rajapinnan kautta Exceliin.

Wolf Wikgrenin esitys

Tilaisuus on osa kuntien digitalisointiviikon ohjelmaa.