Tiedote,

Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit julkistettiin Turun Kirjamessuilla: tittelistä kisaavat Espoo, Iisalmi, Lieto, Salla ja Seinäjoki

(Kuntaliitto tiedottaa 5.10.2018) Kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle myönnettävä Vuoden kirjastokunta -palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kuntaliiton järjestämän kilpailun voittoa tavoitteli 56 kuntaa, joista finaalin valittiin viisi hakijaa.

Turun Kirjamessuilla julkistetut Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit ovat Espoo, Iisalmi, Lieto, Salla ja Seinäjoki. Kuntaliitto järjestää kilpailun yhteistyössä Suomen Kirjastoseuran ja Lukukeskuksen kanssa.

- Kilpailun avulla haluamme antaa kunnille ja kirjastoille mahdollisuuden kertoa omasta toiminnastaan ja onnistumisistaan. Toivomme kilpailun avulla voivamme nostaa esiin ja juhlistaa kirjastojen tekemää työtä, sanoo Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta.

Arviointikriteereinä yhteistyö, uudet toimintatavat ja kuntalaisten kuuleminen

Kilpailun tänään päättyneessä ensimmäisessä vaiheessa asiantuntijaraati kävi läpi kaikki 56 hakemusta ja valitsi niiden joukosta viisi finalistia.
- Raadilla oli positiivinen ongelma, sillä hakemukset olivat toinen toistaan hienompia kuvauksia kirjastotoiminnan monipuolisuudesta ja korkeasta laadusta eri puolilla Suomea, kertoo raadissa mukana ollut erityisasiantuntija Johanna Selkee Kuntaliitosta.

Raati painotti arvioissaan yhteistyön, uusien toimintatapojen, kuntalaisten kuulemisen sekä eri-ikäisten ja taustaisten käyttäjien palvelemisen merkitystä. Lisäksi raati katsoi, että valintaperusteissa on otettava huomioon myös kuntakentän moninaisuus ja erikokokoisten kuntien erilaiset mahdollisuudet kehittää kirjastotoimintaansa.

Kilpailun voittaja julkistetaan Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 27.10.2018 klo 13.00. Loppukilpailun tuomarina toimii Duudsonien Jarppi Leppälä. Lisäksi Suomen kirjastoseura järjestää verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valitaan yleisön suosikki. Yleisöäänestykseen voi osallistua 5.10. jälkeen Suomen kirjastoseuran Facebook-sivuilla osoitteessa www.facebook.com/kirjastoseura.
Katso videokooste kilpailun finalisteista osoitteessa www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Lisätietoja:
Terhi Päivärinta, johtaja, opetus ja kulttuuriyksikkö, p. 050 590 4796
Johanna Selkee, erityisasiantuntija, opetus ja kulttuuriyksikkö, p. 050 435 9420