Kuntakuvaajat

Bruttokansantuote

Taloudellista kehitystä ja kasvua mitataan bruttokansantuotteella, joka on maassa vuoden aikana tuotettujen tavaroiden ja palvelujen yhteenlaskettu arvo. BKT:n alueelliset erot ovat huomattavia.

Taloudellista kehitystä ja kasvua mitataan bruttokansantuotteella (BKT), joka on maassa vuoden aikana tuotettujen tavaroiden ja palvelujen yhteenlaskettu arvo arvo. BKT:n alueelliset erot ovat Suomessa huomattavia. Asukasta kohden lasketulla BKT:lla mitattuna ero vauraimman ja köyhimmän alueen välillä on yli 20 000 €.

BKT maakunnittain

Jos koko maan vuoden 2014 tuotannon arvo jaetaan kaikkien asukkaiden kesken, kohdentuu siitä jokaiselle suomalaiselle noin 37 600 €. Alueittain tarkastellen asukasta kohden kertyvä BKT vaihtelee suuresti. Uudenmaan maakunnassa tuotannon arvo asukasta kohden on noin 49 000 euroa, Ahvenanmaan maakunnassakin noin 46 000 euroa. Sen sijaan Kainuussa asukasta kohden laskettu BKT on vain noin 27 000 euroa. Tuotannon arvo asukasta kohden laskettuna ylittää maan keskiarvon kaikkiaan kolmessa maakunnassa.

BKT Ahvenanmaan seutukunnissa

Bruttokansantuote Etelä-Suomessa (ei pääkaupunkiseutu)

BKT Eteä-Suomi

BKT Helsinki-Uusimaa

BKT Länsi-Suomi

Alueliitosten aiheuttamien muutosten vuoksi Tilastokeskus ei ole tuottanut tietoja vuosille 2000-2006 Jämsän ja Ylä-Pirkanmaan seutukuntien osalta.

Muualla verkossa