Kultaa ja kunniaa kuntien markkinoinnille

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu kokoaa vuosittain Suomen kuntien ja seutujen markkinoinnin tekijät arvioimaan omaa työtään ja oppimaan hyvistä käytännöistä. Kilpailu järjestetään osana Piiri-verkostoa. Järjestäjinä toimivat Kuntaliitto, SEKES ry ja SUOMA ry. Piirin yhteistyöyritykset mahdollistavat vuosittain kilpailun kampanjapalkinnot.

Kilpailussa valitaan ensin shortlista eli semifinalistit, jotka julkistetaan keväällä. Näistä valitut finalistit esitellään ja parhaat palkitaan Piiri-tapahtuman yhteydessä järjestettävässä iltajuhlassa. Perinteisesti semifinalistit ovat saaneet medianäkyvyyttä paikallismedioissa. Shortlistalle valituista töistä tehdään erillinen julkaisu.

Kuntamarkkinointi kehittyy

Reilun kymmenen vuoden aikana SM-kilpailuun on osallistunut noin 600 kilpailutyötä. Ensimmäisinä vuosina kilpailuun osallistui yhteensä noin 60 kilpailutyötä, mutta sittemmin määrä on vakiintunut keskimäärin 40 kilpailutyöhön. Vuosien aikana on selvästi nähtävissä kuntamarkkinoinnin kehittymistä. Kampanjakokonaisuuksista on tullut entistä ammattimaisempia, hallitumpia ja kustannustehokkaampia.

Aiempien vuosien SM-finalistitöihin voit tutustua sivun alalaidassa olevan linkin kautta.

Tuomaristo arvioi

Jokainen kilpailuun ilmoitettu työ saa tuomaristolta kirjallisen palautteen. Tulevia kilpailuja ajatellen tuomaristo pyytää kiinnittämään erityistä huomiota työn tavoitteiden asettamiseen ja tulosten mittaamiseen sekä dokumentointiin. Kampanjoinnin riittävä dokumentointi helpottaa oman työn arviointia, kehittymistä työssä sekä osallistumista kilpailuun.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voittajat 2019 on valittu

Kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden 2019 voitti Seinäjoki töillään Seinäjoki - avaruuden pääkaupunki ja Taivastelija avaruuden pääkaupunkiin. Hopeaa sai Kolarin kunta työllä Kylien Kolari ja pronssia Lahden kaupunki #näkemyskaupungista -kampanjallaan. Kilpailussa jaettiin tänä vuonna myös kaksi kunniamainintaa. Toisen kunniamaininnoista sai Soinin kunta työllä MuoviSampo - luonnostaan huipulla ja toinen kunnia maininta meni KUUMA-kunnille ja Teknologiakeskus Techvilla Oy:lle kampanjasta Boring - Helsinki ring of industry.

Voittajatyöt sekä muut kuusi semifinaliin valittua työtä on esitelty Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2019 shorlistaesitteessä. Onnea voittajille ja kiitos kaikille tänä vuonna kilpailuun mukaan osallistuneille!

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun finalisteja

lateral-image-left